mgm nvj maart

— donderdag 28 juli 2016, 11:49 | 0 reacties, praat mee

Commissariaat: NPO voldoende onderscheidend in 2015

Commissariaat: NPO voldoende onderscheidend in 2015
Marco Hillen / Hollandse Hoogte

Het Commissariaat voor de Media concludeert dat de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) zich het afgelopen jaar duidelijk heeft onderscheiden van de commerciële zenders van RTL en SBS. Het Commissariaat stelt wel dat de NPO onvoldoende kijkers en luisteraars weet te bereiken. Laatste wijziging: 28 juli 2016, 11:50

In de zogeheten Prestatieovereenkomst 2010 - 2015 zijn de afspraken en doelstellingen voor de publieke omroep vastgelegd. Het Commissariaat is de aangewezen partij om te controleren of die doelstellingen zijn gehaald.

In 2015 heeft de NPO zich “duidelijk onderscheiden” van de commerciële zenders op gebied van actualiteiten, meningsvorming en human actua - een vrij schimmige NPO-term die zich laat vertalen als actuele thema’s in de samenleving. In lijn met de kabinetsopdracht is er minder buitenlandse fictie gebracht en zijn er minder spelletjes en quizzen uitgezonden. In 2015 was dat met 4,2 procent zelfs het laagste niveau ooit.

Het Commissariaat spreekt van een evenwichtig aanbod. Het bereiken van alle Nederlanders lukt de NPO nog onvoldoende, stelt de toezichthouder. In 2015 liep het bereik van NPO 3 in de doelgroep 20-34 jaar terug naar 40 procent, waar dat het jaar ervoor nog meer dan de helft was. Jongeren in de leeftijdsgroep 15-24 luisterden minder vaak NPO-radio: 34 procent deed dat in 2014; in 2015 was het nog 28 procent.

Er zijn door de NPO acties opgezet om het bereik te vergroten, volgens het Commissariaat een belangrijke voorwaarde om ook in de toekomst als publieke omroep relevant te blijven. Het Commissariaat heeft staatssecretaris Dekker ingelicht over dit “overwegend positieve beeld”.

Zie verder de bijlage Naleving prestatieafspraken 2015 [.pdf]

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.