Commissariaat: NPO voldoende onderscheidend in 2015
Het Commissariaat voor de Media concludeert dat de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) zich het afgelopen jaar duidelijk heeft onderscheiden van de commerciële zenders van RTL en SBS. Het Commissariaat stelt wel dat de NPO onvoldoende kijkers en luisteraars weet te bereiken.
In de zogeheten Prestatieovereenkomst 2010 - 2015 zijn de afspraken en doelstellingen voor de publieke omroep vastgelegd. Het Commissariaat is de aangewezen partij om te controleren of die doelstellingen zijn gehaald.
In 2015 heeft de NPO zich “duidelijk onderscheiden” van de commerciële zenders op gebied van actualiteiten, meningsvorming en human actua - een vrij schimmige NPO-term die zich laat vertalen als actuele thema’s in de samenleving. In lijn met de kabinetsopdracht is er minder buitenlandse fictie gebracht en zijn er minder spelletjes en quizzen uitgezonden. In 2015 was dat met 4,2 procent zelfs het laagste niveau ooit.
Het Commissariaat spreekt van een evenwichtig aanbod. Het bereiken van alle Nederlanders lukt de NPO nog onvoldoende, stelt de toezichthouder. In 2015 liep het bereik van NPO 3 in de doelgroep 20-34 jaar terug naar 40 procent, waar dat het jaar ervoor nog meer dan de helft was. Jongeren in de leeftijdsgroep 15-24 luisterden minder vaak NPO-radio: 34 procent deed dat in 2014; in 2015 was het nog 28 procent.
Er zijn door de NPO acties opgezet om het bereik te vergroten, volgens het Commissariaat een belangrijke voorwaarde om ook in de toekomst als publieke omroep relevant te blijven. Het Commissariaat heeft staatssecretaris Dekker ingelicht over dit “overwegend positieve beeld”.
Zie verder de bijlage Naleving prestatieafspraken 2015 [.pdf]
Praat mee