e learning nvj

— maandag 15 november 2021, 15:03 | 0 reacties, praat mee

Commissariaat adviseert Slob rondom budget en prestatieovereenkomst NPO

ANP

De NPO-begroting over 2022 (ruim 866 miljoen euro) ontbeert nog concrete afspraken en doelstellingen rondom het aanstaande genrebeleid en integraal programmeren, stelt het Commissariaat voor de Media. Verder gaf het Commissariaat advies over de komende NPO-budgetaanvraag over 2022 van ruim 866 miljoen euro. Laatste wijziging: 15 november 2021, 15:35

Bij deze aangekondigde verandering van programmeren staat bij de NPO inhoud en niet langer het distributiekanaal voorop. Daarnaast wordt lineair minder belangrijk dan on-demand, waarbij kijkers zelf het tijdstip bepalen.

“We begrijpen dat dit een grote operatie is die zorgvuldig moet worden voorbereid”, aldus het Commissariaat afgelopen zomer aan demissionair minister Slob. “Deze uitwerking zien wij in de Begroting 2022 nog niet terug”, schrijft het Commissariaat. De adviezen werden vandaag op Rijksoverheid.nl gepubliceerd. [Brief 1: Advies Commissariaat Begroting NPO 2022, Brief 2: Naleving prestatieovereenkomst NPO 2020]

“De komende jaren zal de NPO ervaring opdoen met het beleid voor de verschillende genres en de werkwijze daaromheen. Waar nodig zal dit meerjarenbeleid - uiteraard met betrokkenheid van de omroepen - worden bijgestuurd of aangevuld”, belooft de NPO.

Budget
De budgetaanvraag voor 2022 bedraagt 866,3 miljoen euro, schrijft het Commissariaat. In de begroting zitten ook kosten van (voor)financiering van ‘superevenementen’, die door uitstel hoger uitvielen. De NPO doet verder een beroep op de Algemene Mediareserve van 20,4 miljoen euro. Er wordt daarnaast 17,1 miljoen euro aangevraagd voor de Stichting Omroep Muziek, de organisatie achter het Groot Omroepkoor en het Radio Filharmonisch Orkest.

Het minimumbudget van de NPO is begroot op 827,4 miljoen euro. OCW draagt komend jaar 828,7 miljoen euro bij. Het budget wordt aangevuld met 110 miljoen euro aan eigen middelen van de NPO, via inkomsten uit OBM - de zogeheten omroepbrede middelen.

Dat zijn inkomsten uit vergoedingen voor de doorgifte van de publieke zenders, rechtenopbrengsten en de abonnementsgelden voor NPO Plus die de NPO namen de omroepen ontvangt. De NPO verwacht in de concessieperiode 2023-2026 elk jaar 110 miljoen euro te kunnen bijdragen, waarbij lichte inkomstenstijging uit abonneegelden via kabelbedrijven en uit NPO Plus ongedaan worden gemaakt door een daling van nettoresultaten van verenigings- en nevenactiviteiten van omroepen.

Verdere bezuinigingen zullen daarom nodig zijn: “Dit betekent dat de NPO verwacht in de komende erkenningsperiode structureel besparingen te moeten doorvoeren op organisatie- en programmakosten, die oplopen tot 31 miljoen euro in 2026.”

De NPO verwacht in 2022 970,2 miljoen aan kosten te hebben en stuurt via bezuinigingen op budgetten voor video en audio en organisatiekosten van omroepen en de NPO-organisatie aan op een besparing van 9 miljoen euro.

Over 2021 waren de totale kosten met 1,014 miljard fors hoger, veroorzaakt doordat grote sportevenementen en het Eurovisie Songfestival in 2020 een jaar werden opgeschoven. Om deze programmering in 2021 te financieren zijn middelen uit 2020 ingezet, schrijft het Commissariaat.

Nieuwkomers
De komst van twee nieuwe omroepen met een voorlopige erkenning schudt de interne garantiebudgetten voor de omroepverenigingen op. Voor nieuwkomers Ongehoord Nederland en Omroep Zwart is in de NPO-begroting over 2022 een bedrag van 7,2 miljoen euro beschikbaar. Omroepverenigingen met een erkenning hebben 207,8 miljoen euro te verdelen.

“Op basis van bovenstaande zijn de garantiebudgetten van AVROTROS, BNNVARA en KRO-NCRV afgenomen van 46,2 miljoen euro in 2021 naar 36,2 miljoen euro in 2022. De garantiebudgetten van EO, MAX en VPRO zijn gestegen van 23,1 miljoen naar 24,1 miljoen euro. De garantiebudgetten van HUMAN, WNL en PowNed zijn gestegen van 3,5 miljoen naar 12,1 miljoen euro.”

Het Commissariaat heeft de consequenties van de wijziging in de garantiebudgetten niet beoordeeld.

Prestaties
De huidige prestatieovereenkomst met de NPO loopt van 2017 tot en met eind 2021. Niet alle afspraken binnen de overeenkomst zijn gehaald, concludeert het Commissariaat - maar verwijst naar de coronacrisis, die praktische productie van bijvoorbeeld een verplicht minimum aantal films en klassieke concertregistraties in de war schopte.

Sommige producties liepen echter ook om andere reden vertraging op en werden dit jaar evenmin ingehaald. Ook dat is als gevolg van de coronacrisis. “Het Commissariaat beveelt aan te rapporteren over de Telefilms in het boekjaar waarin het besluit (en verplichting) tot coproductie feitelijk is genomen. Hierdoor ontstaat eveneens een zuiver inzicht in de achterstand van nog te coproduceren Telefilms.”

Lees ook:
Minister komt met extra criteria voor nieuwe toetreders tot het publieke bestel (15 november 2021)

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.