foj 2019

— dinsdag 15 mei 2018, 10:18 | 0 reacties, praat mee

Coach Jolan Douwes tipt de sollicitatietips van Erik Mouthaan

© Truus van Gog

Studenten journalistiek, lees de sollicitatietips van Erik Mouthaan. De Amerika-correspondent van RTL Nieuws heeft zeven adviezen voor toekomstige stagiairs in New York. Wat sollicitatietrainers in diplomatieke bewoordingen aanraden, schrijft Mouthaan recht voor zijn raap op zijn Facebook-pagina. ‘Dat je jezelf geweldig vindt, weten we nu wel.’

Tip 1: maak je brief uniek. Hij belandt in de prullenbak als hij er niet uitspringt, waarschuwt de tv-correspondent. ‘Saaie brieven komen van saaie mensen en die hoeven we niet.’ Tip 2: It’s not all about you. ‘Natuurlijk moet je jezelf verkopen, maar verplaats je ook in de werkgever. Laat zien dat je nagedacht hebt: wat vind je goed en wat niet?’

De RTL Nieuws-redactie in Manhattan heeft om de vier maanden een nieuwe stagiair. De kandidaten moeten een journalistieke opleiding op hbo- of universitair niveau volgen, anders krijgen ze geen Amerikaans visum. In elke sollicitatieronde komen er tussen de twintig en dertig brieven binnen.
Vijf jaar geleden zette Mouthaan zijn tips ook al online. ‘Ik had toen net een stapel sollicitatiebrieven doorgespit en moest mijn frustratie van me afschrijven’, laat hij desgevraagd weten. ‘Vooral studenten hebben de neiging vanuit hun eigen beleving te reageren: ‘Ik hou van New York en ik heb een stage nodig in het derde trimester.’ Mijn reactie is dan: ‘Fijn voor jou. Maar wat heb je me te bieden? Waarom wil je hier stage lopen?’

Blijkbaar gaat een nieuwe generatie studenten toch weer op de oude toer. Vandaar dat ze opnieuw instructies krijgen hoe ze meer kans maken. Tip nummer 6 en 7: geen spelfouten en denk aan je toon. Mouthaan leest liever ‘hoogachtend’ onderaan een brief dan ‘Sup Erik’ in de aanhef. Hij gruwt van een te informele toon van iemand die hij nog niet kent.

Helpen de tips? ’Ik heb het gevoel dat sollicitanten ze hebben gelezen. Mijn producer Michiel Klaassen en ik komen minder spelfouten en opsommingen van baantjes in de locale supermarkten en horeca tegen.’

  Bij de aanwijzingen staat niet dat een sollicitant eerst moet bellen. Waarschijnlijk heeft de correspondent het te druk voor telefoontjes. Toch heeft het zin om eerst contact op te nemen met hem of zijn producer. Al is het maar om extra informatie te krijgen voor de motivatiebrief. Op de vraag hoe hij de ideale stagiair zou omschrijven, antwoordt Mouthaan: ‘Gedreven, nieuwsgierig, secuur.’ Dat staat niet in de vacaturetekst, maar de student die aantoonbaar aan deze wensen voldoet, maakt vast meer kans.

Tips van Jolan
1. Lees het Facebook-bericht van Erik Mouthaan.
2. Ga eerst bellen. Daarmee zet je jezelf op de kaart, je krijgt extra informatie, kunt refereren aan het gesprek en weet ook beter of je wel moet solliciteren. Wie geen vragen heeft, is geen goede journalist.
3. Zet belangrijke informatie aan het begin en eind van je brief. Ons brein pikt dat het best op.
4. Kies een prettig leesbaar lettertype, bijvoorbeeld Arial.
5. Overweeg een audio-opname of een filmpje van jezelf mee te sturen. Daarmee val je extra op. De kwaliteit moet dan wel uitstekend zijn.
6. Zet in de onderwerp-regel van je mail: sollicitatie + je naam + functietitel vacature.

Bronnen: ‘Je bent aangenomen!’, Fiona Kloosterman (2016), ‘Het grote sollicitatiewerkboek’, Aaltje Vincent (2014).

Bekijk meer van

De Coach

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.