word studentlid

— dinsdag 31 juli 2018, 15:12 | 0 reacties, praat mee

Canadese studie: rol voor kranten in strijd tegen nepnieuws

Canadese studie: rol voor kranten in strijd tegen nepnieuws
In Canada is er meer vertrouwen in traditionele media, constateren Kantar en Vividata.

In Canada is het vertrouwen in kranten hoog: voor hen is een rol weggelegd in de strijd tegen nepnieuws, vinden veel Canadezen. Het vertrouwen in online media om een vuist te maken tegen nepnieuws is flink lager. Dat concluderen het internationale onderzoeksbureau Kantar en het Canadese meetbedrijf Vividata - een soort evenknie van ons Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM). Laatste wijziging: 31 juli 2018, 15:15

De bedrijven presenteerden gisteren hun Trust in News Study, dat zich op nepnieuws en (al dan niet bewust verspreide desinformatie richtte. Negen van tien volwassen Canadezen hebben van nepnieuws gehoord, maar zes uit de tien denken dat het betekent dat een groot nieuwsbedrijf bewust berichten hebben verzonnen.

Een groep van 43 procent denkt dat nepnieuws wordt verspreid door organisaties die zich voordoen als serieuze nieuwsorganisaties. En 42 procent denkt dat nepnieuws enkel - al dan niet onbedoeld - verkeerde feiten bevat.

Daar valt dus nog wat werk te verzetten, aldus Kantar/Vividata, zeker omdat een kwart van de Canadezen aangeeft grote nieuwsbedrijven minder te vertrouwen. Tegelijk vindt de helft van alle ondervraagde Canadezen dat de aanpak van desinformatie en nepnieuws er in ligt kritisch je nieuwsleveranciers te kiezen.

Dat kranten relatief veel vertrouwen genieten (70 procent) zijn ze bij uitstek geschikt nepnieuws te duiden en te ontzenuwen, stellen Vividata en Kantar. Het gebrek aan vertrouwen in gangbare media voedt het geloof in nepnieuws en desinformatie.

De onderzoekers keken verder naar de bereidheid bij Canadezen om te betalen voor nieuws. De meesten (65 procent) vinden dat ze alles gratis kunnen vinden. Hoe geloofwaardiger het medium wordt bevonden, hoe groter de betalingsbereidheid. Hoe hoger de leeftijd, hoe eerder men bereid is de beurs te trekken.

Eerder signaleerde het Reuters Institute eenzelfde trend. In Nederland werd eerder deze maand een rapport gepresenteerd waarin een langzame stijging van de betalingsbereidheid voor online nieuws. “De kans op het afnemen van betaalde online producten daalt met leeftijd, maar stijgt met inkomen. Wie al gewend is te betalen voor andere online diensten, is ook sneller bereid om online voor journalistiek te betalen”, schreven we toen over die studie.

Bekijk meer van

Nepnieuws Canada

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.