Canadese studie: rol voor kranten in strijd tegen nepnieuws
In Canada is het vertrouwen in kranten hoog: voor hen is een rol weggelegd in de strijd tegen nepnieuws, vinden veel Canadezen. Het vertrouwen in online media om een vuist te maken tegen nepnieuws is flink lager. Dat concluderen het internationale onderzoeksbureau Kantar en het Canadese meetbedrijf Vividata - een soort evenknie van ons Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM).
De bedrijven presenteerden gisteren hun Trust in News Study, dat zich op nepnieuws en (al dan niet bewust verspreide desinformatie richtte. Negen van tien volwassen Canadezen hebben van nepnieuws gehoord, maar zes uit de tien denken dat het betekent dat een groot nieuwsbedrijf bewust berichten hebben verzonnen.
Een groep van 43 procent denkt dat nepnieuws wordt verspreid door organisaties die zich voordoen als serieuze nieuwsorganisaties. En 42 procent denkt dat nepnieuws enkel - al dan niet onbedoeld - verkeerde feiten bevat.
Daar valt dus nog wat werk te verzetten, aldus Kantar/Vividata, zeker omdat een kwart van de Canadezen aangeeft grote nieuwsbedrijven minder te vertrouwen. Tegelijk vindt de helft van alle ondervraagde Canadezen dat de aanpak van desinformatie en nepnieuws er in ligt kritisch je nieuwsleveranciers te kiezen.
Dat kranten relatief veel vertrouwen genieten (70 procent) zijn ze bij uitstek geschikt nepnieuws te duiden en te ontzenuwen, stellen Vividata en Kantar. Het gebrek aan vertrouwen in gangbare media voedt het geloof in nepnieuws en desinformatie.
De onderzoekers keken verder naar de bereidheid bij Canadezen om te betalen voor nieuws. De meesten (65 procent) vinden dat ze alles gratis kunnen vinden. Hoe geloofwaardiger het medium wordt bevonden, hoe groter de betalingsbereidheid. Hoe hoger de leeftijd, hoe eerder men bereid is de beurs te trekken.
Eerder signaleerde het Reuters Institute eenzelfde trend. In Nederland werd eerder deze maand een rapport gepresenteerd waarin een langzame stijging van de betalingsbereidheid voor online nieuws. “De kans op het afnemen van betaalde online producten daalt met leeftijd, maar stijgt met inkomen. Wie al gewend is te betalen voor andere online diensten, is ook sneller bereid om online voor journalistiek te betalen”, schreven we toen over die studie.
Praat mee