Britse uitgevers willen ook minder macht voor Google en Facebook
Nu Groot-Brittannië uit de Europese Unie wil stappen ondernemen Britse uitgevers zelf actie om de macht van internetgiganten als Google en Facebook in te dammen. De Europese Commissie wil de rechten van uitgevers versterken, maar daar hebben de Britse uitgevers straks niets aan.
De NMA, de brancheorganisatie voor Britse uitgevers, heeft daarom nu zelf een beroep gedaan op de regering en toezichthouders om “ervoor te zorgen dat online platforms opereren binnen een eerlijk kader”.
De NMA heeft in een gesprek met ministers over uitgeven in een digitale omgeving aangegeven dat online nieuws vooral wordt gekarakteriseerd door aggregatie van verhalen door derden die het nieuws opnieuw verpakken, publiceren, linken en er geld mee verdienen. Google domineert op zoekgebied en Facebook op sociaal gebied. En hoewel er mogelijke voordelen voor uitgevers zijn om met deze partijen samen te werken is het geen win-win situatie, stelt de NMA. De inkomsten zijn vooral voor de bedrijven die zelf niet investeren in originele journalistiek en dat gaat ten koste van de inkomsten van diegene die er dus wel in investeren.
Praat mee