Britse jongeren kijken amper nog naar nieuws op televisie

Jongeren in Groot-Brittannië kijken gemiddeld nog geen twee minuten per dag naar nieuws op televisie. Drie kwart van de 16- tot 24-jarigen kijkt eerder op sociale media voor zijn nieuws dan naar de kijkbuis.
Dat blijkt uit het rapport News consumption in the UK dat Ofcom woensdag uitbracht. Daarin vraagt de toezichthouder zich af hoe de inwoners van Groot-Brittannië hun dagelijkse portie nieuws tot zich nemen.
Het rapport laat zien dat de gemiddelde Brit jaarlijks 99 uur naar nieuws op televisie kijkt. Jongeren in de leeftijdscategorie van 16 tot 24 jaar oud kijken echter maar 17 uur per jaar naar actualiteiten, wat omgerekend naar het aantal minuten per dag nog geen twee minuten is. 65-plussers trekken het gemiddelde dan weer omhoog: zij kijken jaarlijk 204 uur nieuws per dag, omgerekend zo’n 13,5 minuut per dag.
Van alle zenders is BBC One nog veruit de favoriet onder de Britten. 59 procent van de jongeren en 72 procent van de ouderen kijkt daar nieuws. BBC News en Sky News volgen op verre afstand.
Praat mee