BNR wil reclamevrije Publieke Omroep
De hoofdredacteur van BNR Nieuwsradio Paul van Gessel heeft de Tweede Kamer in een brandbrief gevraagd om een reclamevrije publieke omroep. Dat heeft FD Mediagroep, waarvan het commerciële radiostation onderdeel is, donderdag bekendgemaakt. Van Gessel vindt dat de publieke omroep van twee walletjes eet, als het geld ontvangt van de overheid én adverteerders. "Volgens ons moet je kiezen: of belastinggeld ontvangen, of advertentiegeld binnenhalen." Het radiostation verkeert zelf ook in de problemen. FD Mediagroep maakte eerder bekend dat het dit jaar 49 banen schrapt en de middagprogrammering van BNR aanpast. BNR Nieuwsradio is sinds vorige week begonnen met het werven van tientjesleden om de financiële crisis het hoofd te kunnen bieden.
Praat mee
2 reacties
ron, 19 februari 2009, 13:39
Al vanaf het moment dat er Ster-reclame was in Nederland (1967) is in stapels kranten en tijdschriften opgemerkt, dat het toch vreemd is, dat instanties die uit de publieke ruif eten ook nog reclame mogen uitzenden. “Oneerlijke concurrentie” zeiden we dan ook, toen eind jaren 80 commerciele radio en tv is ons werd geintroduceerd. Nu zijn we weer 20 jaar verder en maakt het relatief jonge BNR Nieuwsradio zich er druk over. Terecht, maar wel: voor de zoveelste keer dezelfde verontwaardiging. We spreken elkaar over twintig jaar om te zien, of de Publieke Omroep de reclame van de zenders heeft gehaald, omdat anderen het daarmee zo moeilijk hadden.
Bart Verhage, 19 februari 2009, 14:03
In bijna de hele wereld is een publieke omroep reclamevrij en heb je niet van die vreemde verenigingen die van belastinggeld hun eigen clubjes handhaven. Is Nederland dan zoveel anders dan een ander land? Het wordt tijd dat de publieke omroep 1 organisatie wordt, doelmatig en reclame vrij. Maar al die omroepbonzen zien hun mooie baantjes liever gehandhaaft, beetje belangrijk doen over hun achterban, een achterban die zich zelf suft zapt.