TMG-topman wil einde STER
UPDATE Bestuurder Ad Swartjes van Telegraaf Media groep (TMG) wil dat de overheid de hobbels wegneemt die een normale bedrijfsvoering in de weg staan. De STER-inkomsten van de publieke omroepen moet daarom verdwijnen. "Ik ben absoluut vóór een publieke omroep. Maar die moet wel duidelijk afgebakend worden. Dus zonder reclame, want dat werkt echt marktverstorend. De prijs van reclame op radio en televisie is in Nederland laag omdat de publieke omroep hiermee niet haar totale kosten van meer dan €700 miljoen hoeft te dekken. Het gevolg is dat daardoor ook de advertentietarieven van de commerciele omroepen SBS en RTL relatief gedrukt worden. De totale mediamarkt en dus ook de advertentietarieven van dagbladen zijn daardoor oneigenlijk laag." Dat geld zou overigens niet automatisch naar de noodlijdende dagbladsector moeten gaan of in de zakken van andere media vloeien. Swartjes is verder van mening dat ook al zitten de media in een moeilijke situatie "we onze eigen broek kunnen ophouden." Hij is een verklaard tegenstander van het geven van overheidssteun aan noodlijdende kranten. Meer bij De Telegraaf
Er wordt in de media verschillend gereageerd op de plan dat politicus Geert Wilders vorige week opperde.
Opvallend is dat een grote Kamermeerderheid negatief op het voorstel van Geert Wilders reageerde, want tijdens het vorige kabinet, in 2005, was er juist nog een Kamermeerderheid vóór het plan. Ook PvdA en CDA, beide trouwe beschermheren van de publieke omroep, waren toen voor afschaffing van de STER.
PvdA noemde een reclamevrije publieke omroep destijds letterlijk ‘geen ononderhandelbaar politiek punt’, aldus Kamerlid Martijn van Dam in 2005. ‘Het CDA wil vanaf 2008 geen reclame meer op de netten van de publieke omroep. Dat geld moet het kabinet bijpassen of de omroep moet het zelf verwerven’, waren de letterlijke woorden van CDA’er Joop Atsma in 2005.
Atsma is nu fel gekant tegen het plan van Wilders. ‘Ik ben niet tegen het afschaffen van STER-reclame, maar dan moet je er wel voor zorgen dat er extra belastinggeld tegenover staat. Daar is het de situatie nu niet voor’, zegt Atsma. ‘En het idee dat de STER voor dumptarieven zou werken en de advertentietarieven drukt, is niet juist. Ik heb dat voor de zomer al eens uitgezocht. De tarieven zijn marktconform. Als je de tarieven van de STER en commerciële zenders naast elkaar legt, is er ook niet veel verschil.’
Tevens zegt Atsma dat ‘als je de reclame op de publieke omroep afschaft, de commerciële zenders het monopolie op televisiereclame krijgen. Dat kan de prijs juist opvoeren. Je kunt je afvragen of dat de bedoeling is.’ Meer bij de Volkskrant
Praat mee
1 reactie
Rob, 17 december 2008, 23:58
We schrijven 2004. Met dank aan Google.
“De Telegraaf wil een tv-zender beginnen, maar directielid Ad Swartjes noemt de mediawetgeving die daarover nu wordt voorbereid “nog steeds te beperkend”; krantenuitgevers mogen 15% van een tv-zender bezitten. Swartjes: “De grote commerciële tv-zenders én de commerciële radiostations zijn in handen van buitenlandse partijen. En dat terwijl wij dolgraag een tv-zender willen. [ ] Alleen sterke bedrijven zijn in staat om krantentitels en tijdschriften te behouden en op de markt te brengen. Wie een pluriforme pers wil, moet er juist naar streven om krachtige uitgevers te hebben.”
2004 dus.