Betere cijfers voor New Skool Media

De nettowinst van New Skool Media (NSM) komt in het boekjaar 2017-18 uit op ruim 1 miljoen euro, tegen een verlies van 0,5 miljoen euro het jaar ervoor, zo blijkt uit de onlangs gepubliceerde jaarrekening. Het bedrijfsresultaat kwam voor deze periode uit op 2,5 miljoen euro.
De cijfers hebben betrekking op het verlengde boekjaar 2017/2018 (18 maanden). New Skool Media deponeerde sinds de start steeds cijfers over een gebroken boekjaar en daar wilde algemeen directeur Erwin van Luit vanaf, zo is te lezen in een interview met hem in het Financieele Dagblad. Vanaf 2019 rapporteert de uitgever over een kalenderjaar.
De omzet bedraagt over 2018 53 miljoen euro tegen 55 miljoen euro in 2017.
De afgelopen 1,5 jaar heeft New Skool Media fors in moeten grijpen, waarbij bladen werden verkocht, gestaakt of zijn samengevoegd met andere titels binnen het portfolio van NSM. Van Luit spreekt van ‘het rationaliseren van de portfolio’. Hij gaat er niet onder gebukt en blijft enthousiast over de mogelijkheden die zijn ‘prachtige merken’ bieden. “Ik weet alles van sturen op marge. Ik ben niet geïnteresseerd in omzet zonder marge, daar durf ik afscheid van te nemen.”
Volgens Van Luit is de basis nu op orde en dat geeft hem de gelegenheid om naar de toekomst te kijken. Er ligt inmiddels een strategisch plan dat loopt tot en met 2021. Daarin wordt opnieuw naar een verdere verbetering van de organisatie gekeken, maar mikt New Skool Media onder andere ook op acquisities, van vooral digitale uitgaven, expansie naar het buitenland, en investeringen in de best lopende titels.
Praat mee