website over journalistiek

Artikelkiosk eLinea bankroet

Peter Olsthoorn — Geplaatst in faillissement op dinsdag 26 juli 2016, 09:48

Nieuws

UPDATE De rechtbank heeft een aanvraag voor faillissement van eReaders Groep in Delft en artikelenplatform eLinea goedgekeurd. Dat een faillissement aanstaande was, hing al in de lucht.. Eerder legde concurrent MyJour reeds het loodje. eLinea blijft voorlopig stukken plaatsen en gaat niet op zwart.

‘Veruit de belangrijkste reden is dat het ons tot dusver niet gelukt is om geld aan te trekken voor marketing van eLinea’, zo laat Michel Suijkerbuijk, directeur van eReaders, weten. Recent liep het mis: ‘Dit voorjaar waren we dicht bij een veelbelovende deal met een strategische partner, maar dat pad is door externe omstandigheden begin deze maand doodgelopen.’

Dat had hij niet vermoed, gezien de groei van de afzet, en vermindering van verlies: ‘Begin dit jaar was ik ervan overtuigd dat de investeerders min of meer voor ons in de rij zouden staan na de grote sprongen vooruit van eind 2015.’

In een verklaring die eLinea zojuist aan gebruikers heeft verstuurd zegt het platform een doorstart te willen maken:

Wat betekent dit faillissement voor eLinea?
Belangrijk is dat er voor eLinea-abonnees en -gebruikers op dit moment niets verandert. eLinea gaat dus in elk geval voorlopig niet op zwart, er blijven gewoon nieuwe artikelen verschijnen en de oude artikelen zijn nog steeds toegankelijk. Wat ons betreft is alles erop gericht om een doorstart mogelijk te maken.

Suijkerbuijk zegt dat er een toename was van de omzetting van nieuwe bezoekers naar abonnees van eLinea met een factor 50. Terwijl de uitgaven voor marketing per nieuwe klant aanzienlijk daalden. Het gaat niet om grote bedragen, integendeel: ‘Hoewel we weliswaar al bijna ‘break even’ draaien, komen we maandelijks nog een paar duizend euro tekort. Dit breekt ons nu dus op.’

Dat juist op dit moment de boel bankroet gaat, vindt Suijkerbuijk vreselijk gezien de marktpotentie, maar hij verwacht een doorstart te kunnen maken met de curator. Immers, nieuwe partners kunnen nu voor weinig geld de boedel kopen en de marketing ter hand nemen.

eLinea hoopt dat de curator de stekker er niet uittrekt zodat de verkoop door kan gaan en er geen klanten verloren gaan. Suijkerbuijk zegt dat eLinea zo’n duizend betalende klanten heeft, ‘bereikt zonder noemenswaardige marketing. Met een sterke partner moet dat veel meer kunnen worden’.

Vier maanden geleden moest ook MyJour stoppen, met naar eigen zeggen 20.000 klanten die tegoed hadden gekocht. Blendle heeft nu het monopolie, maar zag vorige week Topics van de Persgroep als concurrent komen, terwijl de verzameluitgave Paper niet loopt.

eLinea kende reeds, in tegenstelling tot Blendle en MyJour een ‘All You Can Read’ abonnement – het Spotify-model – voor 10 euro per maand. Dit is een attractief model want voor 120 euro per maand heeft de klant abonnementen op tientallen tijdschriften, van Vrij Nederland, Quote, Esquire, NRC Reader en Villamedia tot en met vele computer-, vak- en hobbybladen en alle Reporters Online freelancers.

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.