Paper Magazine ver van doelstelling

Paper Magazine ver van doelstelling

Peter Olsthoorn — Geplaatst in Innovatie op maandag 25 juli 2016, 09:04

Nieuws

Paper, de digitale krant van De Persgroep, telt ‘paar duizend’ betalende abonnees. Dat is nog ver verwijderd van de beoogde 30.000. Het bedrijf bekijkt ‘welke mogelijkheden er zijn voor Paper’, zegt directeur Frits Campagne. Hij reageert op vragen naar aanleiding van de lancering van Topics, een nieuw digitaal product van De Persgroep,

Met Topics kunnen abonnees van de kranten van Persgroep zonder bijbetalen digitaal artikelen van de zustertitels selecteren op thema, onderwerp, columnist, krant etc. 
etc. selecteren.

Lezers van Trouw en Volkskrant kunnen ineens dagelijks Theodoor Holman van Het Parool lezen of de Belgische nuchterheid en inventiviteit van De Morgen leren kennen.

Topics is gratis. En werpt de vraag op wat dit betekent voor Paper Magazine, in mei 2015 met veel enthousiasme gelanceerd door Barbara van Beukering, gewezen hoofdredacteur van Het Parool. Voor dagelijks 15 artikelen, gelezen door van Beukerings redactie, moet 72 euro per jaar worden betaald.

Hoeveel betalende abonnees telt Paper Magazine nu? ‘Een paar duizend’, zegt Frits Campagne, algemeen directeur van De Persgroep Nederland. Gaat de stekker eruit? ‘We moeten kijken welke mogelijkheden er zijn voor Paper’, zegt Campagne.

Waar Topics met het rijke aanbod en eigen keuze direct als fantastische dienst ervaren kan worden, zo werden bij de beperkingen van Paper Magazine direct vraagtekens geplaatst: zeer beperkt aanbod en geen eigen keuze.

Frits Campagne over Paper versus Topics: ‘We proberen een mooi concept voor mensen die misschien geen abonnement meer nemen en zijn net een jaar bezig. Topics zetten we, nu nog beta, in de markt als plus voor abonnees, als extra argument om bij ons te blijven. Iets heel anders.’

De start van Paper leek voorspoedig, een gevolg van de eerste maand gratis lezen. Vervolgens werd de uitgave volgens Van Beukering even ‘on hold’ gezet voor verbeteringen. Daarop zou Paper volgens Van Beukering met een nieuwe campagne bekende Nederlanders als Victor Reinier, Manoushka Zeegelaar Breeveld, Olivia Lonsdale, Dirk Zeelenberg, Roos Schlikker en Marieke Elzinga de beoogde doelgroep voor zich gaan winnen. ‘Vanaf nu gaan we volop blazen, want we moeten nog wel het nodige aan de naamsbekendheid doen met zo’n nieuwe titel’, aldus Van Beukering een jaar geleden.

Ze hield vast aan haar leus ‘Meer hoef je niet te weten’. En hoopte dat 30.000 mensen dat zouden menen en daar 72 euro voor over hadden.

Volgens Van Beukering krijgt Paper drie jaar om zich te bewijzen en de beoogde 30.000 betalende klanten te halen. Tot tenminste eind 2017 had Persgroep er volgens haar budget voor gereserveerd. Paper maakte ook kans op lancering in België, maar te Kobbegem is er niet mee begonnen.

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.