Topics Nederland van start

In navolging van een eerdere lancering in België gaat De Persgroep ook in Nederland officieel de dienst Topics openstellen voor het grote publiek. Abonnees van een van de kranten van het concern krijgen zo toegang tot materiaal uit dertien kranten van De Persgroep.
De Persgroep informeert Nederlandse abonnees deze week over het bestaan van de dienst, bericht Trouw. Een abonnee kan inloggen en op onderwerp zoeken naar informatie die hem interesseert. De onderwerpen staan centraal, niet uit welke krant die toevallig afkomstig zijn. “Het is niet bedoeld als dienst om het nieuws te volgen. Het verrijkt je abonnement op de specifieke onderwerpen die je interessant vindt”, stelt Erik Roddenhof, commercieel directeur bij De Persgroep tegenover Trouw.
Topics vervaagt de strikte keuze voor een bepaalde krant. Die merkvastheid is door sociale media sowieso een afnemende trend, aldus lector journalistiek en innovatie aan de Fontys Hogeschool in Tilburg Alexander Pleijter. “Als een vriend een artikel deelt, dan maakt het niet zoveel uit wie het heeft geschreven”, stelt hij.
Marcel Broersma, hoogleraar journalistieke cultuur en media aan de Rijksuniversiteit Groningen, zegt eveneens in Trouw dat lezers de redactionele voorselectie waarderen. Of lezers hun onderwerpen zelf gaan samenstellen staat of valt met het gebruiksgemak van Topics, aldus Broersma. Dat een vaste prijs toegang geeft tot de volledige productie binnen De Persgroep is wel een psychologisch aantrekkelijk aanbod, dat ook werkt voor een all-you-can-eat dienst als Spotify.
Praat mee
1 reactie
Anneke, 29 januari 2020, 10:14
Interessant