word studentlid

— dinsdag 5 maart 2013, 10:45 | 0 reacties, praat mee

Altijd wat betrekt publiek bij onderzoek

NCRV-programma Altijd Wat gaat het publiek betrekken bij zijn journalistieke onderzoek. Onder de naam Altijd Wat Monitor is een website geopend waar het publiek wordt geïnformeerd over lopend onderzoek en tips en suggesties kan achterlaten. Laatste wijziging: 11 maart 2013, 11:26

Eindredacteur Rene Sommer noemt het een experiment. ‘We willen vanaf het begin van ons journalistieke onderzoek het publiek informeren en erbij betrekken. Vanuit het idee dat journalisten transparanter en controleerbaarder hun werk moeten doen en dat een deel van het publiek vaak meer weet dan wij en ons dus kan helpen.’

Voor de journalisten van Altijd Wat betekent dat een flinke verandering van de werkwijze. Sommer: ‘We zijn gewend alles zelf uit te zoeken en dan pas het materiaal uit te zenden. Nu gaan we vanaf dag 1 publiceren op internet. Dat doen we wel met in achtneming van de journalistieke normen en waarden. Informatie die wij publiceren moet kloppen. We gaan geen geruchten verspreiden. Hetzelfde geldt voor de tips en suggesties van het publiek. Reacties op artikelen mogen direct worden gepubliceerd. De tips en aanvullende informatie controleren we eerst.’

Ook verwacht Sommer dat de methode vooral werkt bij wat grotere onderwerpen die Altijd Wat langere tijd gaat volgen. ‘Je moet mensen wel de tijd geven hun bijdrage te leveren. We beginnen met ‘Verspilling in de zorg’. Dat diepen we helemaal uit. En het komt waarschijnlijk een aantal keer terug op televisie. Als we het idee hebben dat het onderwerp een heel eind uitgediept is, starten we een nieuw onderwerp en blijven wel het oude nog volgen.’

Altijd Wat begint met drie redacteuren die de zorgverspilling uitzoeken. Een daarvan blijft daar mee doorgaan, twee gaan op termijn een nieuw onderwerp oppakken aangevuld met een nieuwe redacteur. Op termijn betekent dat wel dat er steeds meer redacteuren de nieuwe werkwijze gaan volgen. Sommer: ‘Ook op dat punt is het een experiment.’

Hij is niet bang dat andere journalisten aan de haal gaan met het onderzoek van Altijd Wat omdat alles stap voor stap via het web te volgen is. ‘De monitor al een publicatiemiddel. Zodra er iets opstaat van nieuwswaarde, hebben wij dus al gepubliceerd. En kopiëren zou wel heel flauw zijn. Het minste wat ze dan kunnen doen is ons even vermelden.’

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.