Adverteerders maken bezwaar tegen fusie Talpa en RTL

De bond van adverteerders (bvA) heeft bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) bezwaar aangetekend tegen de fusieplannen van Talpa Network en RTL Nederland. De bond vreest dat de fusie leidt tot duurdere reclamespotjes en verschraling van het tv-aanbod.
Dat stelt directeur Henriette van Swinderen tegen NU.nl. “Tv is nog altijd hét effectieve kanaal als je grote groepen mensen tegelijk wil bereiken. Als er twee commerciële partijen samengaan, dan wordt die keuze waarschijnlijk minder en is het minder makkelijk om die doelgroepen te bereiken.”
Volgens Van Swinderen kunnen digitaal, print, buitenreclame en radio niet tippen aan tv, wat betreft op de massa gerichte reclames. Eind mei stapte ook DPG Media al naar de ACM om te klagen over de voorgenomen fusie. Deze zal volgens DPG Media leiden tot een monopolie op de Nederlandse televisiemarkt en daarmee ook impact hebben op de advertentiemarkt voor de radio. Op dat laatste vlak is DPG Media zelf ook actief met radiozender Qmusic.
De ACM gaf eerder al aan dat diepgaand onderzoek vereist is met betrekking tot de fusie tussen Talpa Network en RTL Nederland.
Praat mee