data als kans

— dinsdag 6 juli 2021, 12:47 | 0 reacties, praat mee

Mediabedrijven: nieuw kabinet moet internationale techbedrijven aanpakken

ANP

Vijf grote partijen in de Nederlandse mediasector hebben in een brief aan informateur Mariëtte Hamer aangedrongen op aandacht voor de marktmacht van de buitenlandse techbedrijven. Nieuw kabinetsbeleid moet internationale techplatformen verplichten aan dezelfde eisen te voldoen zoals die gelden voor Nederlandse mediasector. Laatste wijziging: 6 juli 2021, 12:51

Alleen door dit level playing field is eerlijke concurrentie mogelijk, schrijven Talpa Network, DPG Media, Mediahuis, NPO en RTL Nederland aan Hamer. De bedrijven willen onder meer de vrijheid om gezamenlijk reclametechnologie te ontwikkelen, om zo niet van buitenlandse bedrijven afhankelijk te zijn.

Nu is dat wettelijk nog lastig.

Mondiale spelers hebben veel grotere budgetten voor technologische ontwikkeling, aldus de briefschrijvers. “Onze omgeving is veranderd van een nationaal speelveld waarin wij vooral elkaar beconcurreerden in een internationaal speelveld waarin wij machtige en financieel veel krachtiger buitenlandse spelers tegenkomen.”

Door samen te werken op het gebied van innovatie kunnen mediabedrijven “een gezond en concurrerend Nederland medialandschap garanderen”, maar daarbij is steun van het kabinet essentieel, betogen de ondertekenaars.

Dat moet zich uiten in het wegnemen van wettelijke beperkingen rond samenwerking, een gelijk speelveld voor alle (inter)nationale partijen en de sector toestaan samen op te trekken rond innovatie.

Innovatie op het gebied van onder meer kunstmatige intelligentie (AI) zou ook buiten de mediasector vruchten kunnen afwerpen, stellen de partijen. “De mediasector kan een voortrekker zijn waar tal van andere sectoren van kunnen profiteren”. Ze noemen onder meer onafhankelijkheid van internationale techbedrijven op gebied van (persoonlijke) data, advertenties en toepassingen van Nederlandse spraaktechnologie.

Deze voornemens zouden onderdeel van het regeerakkoord en de Nederlandse innovatieagenda moeten zijn, stellen de mediabedrijven.

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.