AD: nieuwe redactionele richtlijn rond ‘Premium’-inhoud
Het AD heeft na onderzoek onder lezers besloten het proces rond labeling van AD Premium-inhoud te herzien. Zulke content wordt beter gelabeld, nadat uit een groepgesprek met lezers bleek dat niet altijd duidelijk is wat een Premium-stuk nu precies premium maakt.
Er is op basis van de gesprekken een nieuwe richtlijn ontwikkeld die het voor de redactie makkelijker maakt om Premium-inhoud te selecteren, schrijft het AD aan deelnemers.
Lezers vonden het predikaat Premium soms willekeurig overkomen, bleek uit de gesprekken, wat de ‘keurmerkfunctie’ ondergroef. De locatie van de labels (soms boven, soms onderaan) vonden lezers ook verwarrend. Het AD gaat daar meer uniformiteit in brengen. Het onderscheid met niet-premium inhoud is volgens lezers momenteel nog te vaag.
“Het label Premium maakt nu niet waar dat het kwaliteitsartikelen zijn. Dit zorgt voor teleurstelling bij lezers”, concludeert het AD. Het concept van Premium-artikelen wordt door de meerderheid van bezoekers wel positief bevonden, al vreest ‘een significante groep’ dat het uiteindelijk leidt tot meer betaalde inhoud, waarbij inloggen voor sommigen bovendien een extra drempel vormt.
AD’s adjunct-hoofdredacteur Digitaal Rennie Rijpma stelt dat Premium “een zeker mate van exclusiviteit” moet garanderen. “Het moet altijd om artikelen gaan die lezers niet direct ergens anders kunnen lezen”, aldus Rijpma.
De toegevoegde waarde blijft een lastig punt, want dat is natuurlijk ook afhankelijk van interesses van de lezer: “Voor iemand die niet geïnteresseerd is in Formule 1 zal een stuk daarover nooit toegevoegde waarde hebben, terwijl het dat voor een Formule-1-fan natuurlijk wel heeft.”
Deze richtlijn zal ook weer worden geëvalueerd.
Praat mee