data als kans

— woensdag 12 september 2018, 09:15 | 0 reacties, praat mee

AD: nieuwe redactionele richtlijn rond ‘Premium’-inhoud

Premium-artikelen eindigen vaak met zo'n oproep aan toevallige voorbijgangers en oningelogden | AD

Het AD heeft na onderzoek onder lezers besloten het proces rond labeling van AD Premium-inhoud te herzien. Zulke content wordt beter gelabeld, nadat uit een groepgesprek met lezers bleek dat niet altijd duidelijk is wat een Premium-stuk nu precies premium maakt. Laatste wijziging: 13 september 2018, 11:55

Er is op basis van de gesprekken een nieuwe richtlijn ontwikkeld die het voor de redactie makkelijker maakt om Premium-inhoud te selecteren, schrijft het AD aan deelnemers.

Lezers vonden het predikaat Premium soms willekeurig overkomen, bleek uit de gesprekken, wat de ‘keurmerkfunctie’ ondergroef. De locatie van de labels (soms boven, soms onderaan) vonden lezers ook verwarrend. Het AD gaat daar meer uniformiteit in brengen. Het onderscheid met niet-premium inhoud is volgens lezers momenteel nog te vaag.

“Het label Premium maakt nu niet waar dat het kwaliteitsartikelen zijn. Dit zorgt voor teleurstelling bij lezers”, concludeert het AD. Het concept van Premium-artikelen wordt door de meerderheid van bezoekers wel positief bevonden, al vreest ‘een significante groep’ dat het uiteindelijk leidt tot meer betaalde inhoud, waarbij inloggen voor sommigen bovendien een extra drempel vormt.

AD’s adjunct-hoofdredacteur Digitaal Rennie Rijpma stelt dat Premium “een zeker mate van exclusiviteit” moet garanderen. “Het moet altijd om artikelen gaan die lezers niet direct ergens anders kunnen lezen”, aldus Rijpma.

De toegevoegde waarde blijft een lastig punt, want dat is natuurlijk ook afhankelijk van interesses van de lezer: “Voor iemand die niet geïnteresseerd is in Formule 1 zal een stuk daarover nooit toegevoegde waarde hebben, terwijl het dat voor een Formule-1-fan natuurlijk wel heeft.”

Deze richtlijn zal ook weer worden geëvalueerd.

Bekijk meer van

verdienmodellen Rennie Rijpma AD

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.