website over journalistiek

Aantal klachten bij de Raad voor de Journalistiek groeit weer

Lars Pasveer — Geplaatst in cijfers op woensdag 30 augustus 2017, 09:32

Piet Bakker / SvdJ

Piet Bakker / SvdJ

Nieuws

Het aantal klachten dat bij de Raad voor de Journalistiek (RvdJ) wordt ingediend groeit weer, sinds er aan de regels werd gesleuteld. Zo moet iemand eerst bij het medium zélf klagen voor de Raad mag worden ingeschakeld. Ook doet de Raad alleen nog uitspraken over media die de Raad erkennen. Ruim de helft van alle klachten wordt ongegrond verklaard, stelt media-onderzoeker Piet Bakker.

De nieuwe regels uit 2014 luidden eerst een forse daling van nieuwe klachten bij de Raad in, maar daarna nam dat aantal de afgelopen jaren weer toe. Bakker hield de uitspraken tegen het licht. De meeste klachten gaan over ‘tendentieuze of grievende berichtgeving’, aantasting van privacy of een vermeend gebrek aan hoor en wederhoor.

Er wordt verder veel geklaagd over bronnen, afspraken die niet zouden zijn nagekomen of de niewsselectie. Ook blijkt de klachtenafhandeling bij het medium zelf voor sommige klagers onverteerbaar, waarna alsnog een stap naar de Raad wordt gezet.

Gekeken vanaf 2000 wordt gemiddeld 30 procent van de klachten gegrond verklaard. In 18 procent van de gevallen is het ‘deels gegrond’. Ruim de helft van de uitspraken concludeert dat het medium correct heeft gehandeld. “Die verhouding blijft vrij stabiel over de gehele periode”, aldus Bakker. Meer bij Stimuleringsfonds voor de Journalistiek

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.