Piet Bakker: digitale oplage over 2017 in de lift

De digitale oplage van kranten in Nederland groeide het afgelopen jaar met bijna 20 procent, becijfert Piet Bakker, voormalig lector Crossmedia & Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Het gaat daarbij wel om de digitale replica's, niet om cijfers van site-bezoekers of experimenten met abonnementsvormen.
Ook de betaalmuur of losse verkoop via Blendle zijn niet in deze cijfers meegenomen, omdat daarover geen cijfers worden gedeeld. Regionale kranten blijven achter bij de landelijke kranten wat betreft digitale oplagen, aldus Bakker. NRC en De Volkskrant lopen voorop met digitale oplagen.
De betaalde printoplage van ruim 2,2 miljoen steekt nog scherp af tegen de digitale oplage van bijna 450.000 exemplaren, stelt Bakker. “Na de publicatie van de cijfers over de printoplage reageerden redacteuren en vertegenwoordigers van enkele uitgevers verbolgen: ze dachten zelfs niet meer in print, alleen in digitaal. Maar dat print niet meer van belang zou zijn is een fabeltje. Het is financieel gezien nog steeds de kurk waar uitgevers op drijven.”
Combi- of replica only-abonnementen, waarbij er bijvoorbeeld in het weekend nog een papieren krant op de mat valt (met het recht om de rest van de week digitaal te lezen) zijn flink in opkomst. Meer bij Stimuleringsfonds voor de Journalistiek
Praat mee