— vrijdag 25 januari 2019, 12:20 | 0 reacties, praat mee

175 fotojournalisten bij demonstratie voor betere tarieven: “Van deze tarieven kan niemand leven”

Villamedia steunt de fotografenactie. Daarom plaatsen wij vandaag geen foto's bij de artikelen.

Vijftien euro. Dat mocht fotojournalist Richard Wareham vorig jaar in rekening brengen voor een van zijn foto’s, die werd verkocht via een fotobureau. De betreffende plaat sierde de voorpagina van The Lancet, een medisch tijdschrift in Groot-Brittannië. "Het gaat van kwaad tot erger", zegt Wareham. "Redacties gaan vaak voor zo goedkoop mogelijk beeld. Ik vergelijk het altijd met shoppen bij de Primark. Als je daar kleding koopt is het lekker goedkoop, maar weet je dat er waarschijnlijk iemand voor is uitgebuit. Dat is in de fotojournalistiek precies zo." Laatste wijziging: 25 maart 2019, 15:04

Volgens Wareham is een kantelpunt bereikt. Daarom demonstreerde hij vrijdag in Den Haag voor betere fototarieven. Hij was niet de enige: van de circa 200 fotojournalisten die zich bij de NVF hadden aangemeld voor de actie, kwamen er ondanks de kou 175 opdagen. In de rest van het land legden in totaal 500 fotojournalisten vrijdag het werk neer. Zij leverden geen foto’s aan media. De beeldmakers willen dat tarieven voor online foto’s gelijkgesteld worden aan die van print, dat beeldmakers meer zeggenschap krijgen over auteursrecht en dat er inflatiecorrectie wordt doorgevoerd op de tarieven.

Bijklussen als monteur
NVF-secretaris Rosa Garcia Lopez is tevreden met dat aantal. “Veel fotojournalisten durven niet bij de actie aanwezig te zijn, uit angst werk te verliezen. Daar moeten we begrip voor hebben.” Op de vraag of ze niet bang is dat de actie een averechts effect gaat hebben – media zouden na een dag zonder fotojournalisten kunnen denken dat hun krant of website ook zonder hun foto’s gevuld raken – is ze niet bang. “We willen een boodschap afgeven. Eén dag kun je nog afdekken als medium. Maar één week wordt al moeilijker. Als media echt denken dat ze zonder fotojournalisten kunnen en de gaten stelselmatig kunnen opvullen met stockbeeld en foto’s van amateurfotografen, dan vraag ik me af of we nog wel een onafhankelijke pers hebben in Nederland”, aldus Garcia Lopez. “Als media geen redelijke tarieven willen betalen voor foto’s, waarom zouden lezers dan voor die media betalen?”

Met de huidige tarieven is het voor veel fotojournalisten lastig rondkomen. Actievoerder Luuk van der Lee weet dat uit eigen ervaring. In de 35 jaar dat hij fotografeert heeft hij de tarieven alleen maar zien dalen. “Ik klus een paar weken per jaar bij als monteur in de elektrotechniek, uit pure noodzaak”, zegt hij. Van der Lee, die onder andere voor Het Financieele Dagblad en Hollandse Hoogte werkt, reisde van Velp, nabij Arnhem, af naar Den Haag. “Want ik vind deze actie te belangrijk om alleen aan de collega’s in het westen van het land over te laten.”

Jaap Maars uit Alsmeer was een van de eerste fotojournalisten op de actielocatie arriveerde. “Ik ben eigenlijk niet zo van het actievoeren, maar vond dit te belangrijk om over te slaan.” Maars werkt met name voor lokale media – AmstelveenZ en AlsmeerVandaag – die zijn foto’s met name online publiceren. Geen vetpot, maar de tarieven bij zijn opdrachtgevers liggen volgens Maars nog altijd een stuk hoger dan wat de regionale kranten van De Persgroep betalen voor online foto’s. De Persgroep betaalt voor zulke foto’s 20 euro. “Van deze tarieven kan niemand leven.”

‘Het is een kwestie van fatsoen’
Het verweer van media-partijen die zeggen wel meer te wíllen betalen, maar dat financieel niet kunnen legt NVJ-voorzitter René de Monchy naast zich neer. “Ik heb vanochtend de winstmarges van de grote Nederlandse uitgevers nog eens op me in laten werken”, zegt hij in zijn speech. “Als je daar naar kijkt, dan kunnen uitgevers best iets missen om jullie beter te betalen. Het is een kwestie van fatsoen. Niet denken met de cijfers, maar met het hart.”

Hoewel de actievoerende fotojournalisten deze vrijdag het werk hebben neergelegd en geen foto’s leveren aan media, heeft menigeen toch zijn camera bij. Wanneer NVJ-voorzitter René de Monchy een bord met de namen van 300 stakende fotojournalisten – een lijst die vrijdag ook als advertentie in het Algemeen Dagblad en De Telegraaf werd gepubliceerd – overhandigt aan ANP-directeur Martijn Bennis, schieten talloze armen omhoog en klinkt het kenmerkende geratel van camera’s. Veel van de aanwezigen geven aan alleen foto’s te schieten voor hun eigen archief.

Bennis’ ANP is, naast De Persgroep, TMG, NDC, SPN en MHL, een van de partijen waar de NVF haar pijlen op heeft gericht tijdens haar actie. Het persbureau gaf vorige week al aan de tarieven voor fotografen met 5 procent te gaan verhogen. Bij het in ontvangst nemen van de lijst met namen benadrukt hij de actie van de fotojournalisten te begrijpen, maar vraagt hij ook om begrip. “We willen graag meer betalen, maar moeten ook niet naïef zijn. Als het ANP als enige zijn tarieven verhoogt, prijzen we onszelf uit de markt. Er komt dan vanzelf een nieuw initiatief dat foto’s goedkoper gaat aanbieden. De kans is groot dat media zich dan daarbij aansluiten.”

Volgens Bennis kan het ANP de fototarieven niet in zijn eentje omhoog trekken naar een voor de fotojournalisten acceptabel niveau. Hij stelt de hele markt verantwoordelijk. “Miljoenen mensen fotograferen met iPhones, media staan zwaar onder druk en we hebben met z’n allen last van sociale media. Er is geen partij die het hele probleem in zijn eentje op kan lossen. Ook het ANP niet. Dat moeten we met z’n allen doen.”

Meer acties
De NVF gaat nog tot donderdag 31 januari door met haar acties. Op dinsdag 29 januari wordt er een bezoek gebracht aan De Persgroep, op 30 januari gevolgd door Sanoma. Op 31 januari is TMG aan de beurt. Als alles volgens planning verloopt, volgen in april ook nog acties voor schrijvende journalisten, verklapt NVJ-secretaris Rosa Garcia Lopez. “Daarover hopen we binnenkort meer informatie te geven.”

Lees ook:
Zwart beeld om fotografenactie te steunen wordt veel gedeeld (25 januari 2019)
Actiedag fotografen van start (25 januari 2019)

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, coördinator magazine

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.