Redacties HMC samengevoegd
De zes regionale kranten van Holland Media Combinatie vormen één journalistieke organisatie met de tachtig huis-aan-huisbladen en Dichtbij. Er komt één hoofdredacteur. Ook komt er één verkooporganisatie. Als gevolg van de reorganisatie verdwijnen 115 fte’s. Bij de dagbladen gaan mogelijk 25 banen verloren. Dat heeft directeur Tim Klein bevestigd. Redactieraad en ondernemingsraad moeten officieel nog reageren op de adviesaanvraag.
De journalisten verzetten zich op voorhand tegen het banenverlies. Als gevolg van eerdere reorganisaties is de ondergrens bereikt, zegt voorzitter Peter Schat van de redactieraad. De afgelopen tien jaar hebben tweehonderd journalisten hun baan verloren.
Schat: “Vooruitlopend op de adviesaanvraag heeft de redactie zich in maart tegen verder banenverlies uitgesproken. Een officiële reactie wordt voorbereid. Het is nog geen gelopen race.”
Kostenbesparing bij het inkopen van artikelen kan het banenverlies op de redactievloer reduceren tot vijftien, zegt directeur Klein. Op dit moment is De Persdienst hofleverancier. Het contract wordt telkens voor drie maanden verlengd, zo ook per 1 juli.
Onderzocht wordt of de regionale kranten niet goedkoper en beter af zijn met artikelen van uitgaven van moederbedrijf Telegraaf Media Groep, zoals De Telegraaf, Metro, Sp!ts, Autovisie en VROUW.
Klein: “Ons streven is optimale kwaliteit tegen een zo gunstig mogelijke prijs.”
De dagbladen van de Holland Media Combinatie (Noordhollands Dagblad, Haarlems Dagblad, IJmuider Courant, Leidsch Dagblad en De Gooi en Eemlander) willen Peter Hovestad als nieuwe hoofdredacteur. Sinds het vertrek van Mike Ackermans eind vorig jaar worden de kranten geleid door drie adjunct-hoofdredacteuren, onder wie Hovestad.
Ook de huis-aan-huisbladen en Dichtbij kunnen een kandidaat naar voren schuiven, licht Klein toe. Er wordt momenteel gewerkt aan het opstellen van het functieprofiel. Daarna gaat de vacature de deur uit, aldus de directeur.