foj 2019

— donderdag 22 juni 2017, 13:05 | 1 reactie, praat mee

Zendermanager NPO Radio 1 reageert op ophef over uitgelekt Jaarplan Radio

© Remko de Waal / Kippa

Zendermanager NPO Radio 1 Laurens Borst heeft gereageerd op de ophef die is ontstaan naar aanleiding van het gelekte concept Jaarplan Radio 2018. Er klopt volgens Borst weinig van.

Volgens het conceptplan zouden de onderzoeksjournalistieke programma’s Argos en Reporter Radio zowel zendtijd als budget inleveren. Ook zou het journalistieke politieke discussieprogramma Kamerbreed verdwijnen. De kritiek was niet mals: in tijden van nepnieuws zou juist geïnvesteerd moeten worden in kwaliteitsjournalistiek en de NVJ maakt zich zorgen over het gebrek aan overleg met betrokken programmamedewerkers en de onduidelijke personele gevolgen.

“Alleen, de vork zit toch echt anders in de steel dan de berichtgeving deed vermoeden. Want we willen volgend jaar juist meer geld uittrekken voor onderzoeksjournalistiek. We willen er – lineair en online – meer plaats en tijd voor inruimen. En we willen ook ruimte maken voor vernieuwende programma’s met onderzoeksjournalistiek. Ook nieuw talent moet de kans krijgen tot de anchors en stemmen van NPO Radio 1 uit te groeien”, aldus Borst bij de NPO

Kamerbreed verdwijnt volgens Borst ook helemaal niet. “Integendeel, we willen Kamerbreed juist elke werkdag een half uur zendtijd geven. Dat is meer dan een verdubbeling!”

Het jaarplan 2018 wordt volgens de zendermanager in het najaar vastgesteld. “De gesprekken daarover met de omroepen lopen nog. Welke programma op welk tijdstip wordt uitgezonden, hangt af van de voorstellen die de omroepen op basis van dat jaarplan zullen doen. Het duurt dus nog even voor de hele programmering rond is. Maar het doel is voor mij duidelijk. Het gaat goed met NPO Radio 1. De plannen voor 2018 moeten NPO Radio 1 nog beter maken. Met meer geld en zendtijd voor onderzoekjournalistiek, met op alle werkdagen ruimte voor politieke verdiepende programma’s en het versterken van de bestaande programmering. Zodat je daar elke dag het nieuws van alle kanten voorgeschoteld krijgt. Onafhankelijk, kritisch en altijd met ruimte voor hoor en wederhoor.”

Bekijk meer van

NPO Radio 1 Laurens Borst

Praat mee

1 reactie

herman, 23 juni 2017, 15:58

Het gaat er eigenlijk niet over, wat jullie willen, maar wat jullie (gaan) doen!
Moeten jullie daar echt een jaar of meer over nadenken?
Neem een voorbeeld aan FTM, die hun ‘buit’ tot het einde blijven volgen en laat je niet beïnvloeden door datgene, wat de overheid niet bevalt.
Echte, betrouwbare onderzoeksjournalistiek is zeker heden ten dagen onmisbaar en moet en kan, indien goed ingevuld als leidraad dienen voor digitale en papieren media.
Voor deze vorm van journalistiek heb je jonge, ambitieuze journalistieke ‘jagers’ nodig en geen ‘moeilijk formulerende’ journalisten, zoals Jan Tromp!

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.