WordProof wint een miljoen euro met ‘timestamps’ om nepnieuws aan te pakken

WordProof, een Nederlandse startup die nepnieuws bestrijdt, heeft een miljoen euro gewonnen in de wedstrijd 'Blockchains for social good' van de Europese Commissie. De commissie wil met deze wedstrijd de inzet van blockchain-technologie om maatschappelijke problemen op te lossen stimuleren. WordProof dankt de overwinning aan de manier waarop het de strijd aangaat met nepnieuws middels 'timestamps'.
Door tijdstempels te plaatsen, is de echtheid van een bericht na te gaan. De startup heeft met timestamps 175 andere deelnemers uit heel Europa achter zich te laten.
WordProof heeft als missie om vertrouwen in het internet te herstellen. Door inhoud op het internet te timestampen met WordProof is het mogelijk voor consumenten en zoekmachines om inhoud te controleren, aldus WordProof in een persbericht. “Met de erkenning en het miljoen van Europa kunnen wij het Timestamp Ecosysteem sneller uitrollen en WordProof als bedrijf nog harder laten groeien. Zo kunnen wij als Europa de standaard definiëren voor een betrouwbaar internet voor consumenten en organisaties,” aldus oprichter Sebastiaan Van der Lans.
In Nederland was DPG Media de eerste die de timestamp-technologie voor haar titel Indebuurt inzette om haar artikelen te beschermen, meldt WordProof.
Praat mee