Afstudeerprijs Villamedia 2019

— woensdag 19 juni 2019, 09:55 | 1 reactie, praat mee

Wie verkoopt jouw werk aan anderen door?

Schrijf je een artikel voor een krant van DPG Media, dan kun je dat artikel zomaar terugzien in een andere krant. En video-beelden die je maakt voor de NOS kunnen ook in het buitenland op tv verschijnen. Maar wat krijg je daar nou voor terug?

Heb je een artikel geschreven of een foto gemaakt voor het Algemeen Dagblad? Dan kun je je tekst of foto zomaar tegenkomen in een keur aan andere kranten: BN DeStem, Brabants Dagblad, De Gelderlander, De Stentor, het Eindhovens Dagblad, Het Parool, PZC, Tubantia…

En daar houdt het niet op. Sinds De Persgroep (tegenwoordig DPG Media) en NDC Mediagroep in 2013 met elkaar afspraken dat ze elkaars inhoud over mogen nemen, kunnen je artikelen en foto’s ook verschijnen in het Dagblad van het Noorden en de Leeuwarder Courant.

Lekker cashen zou je denken? Nou, nee. Freelancers die werk leveren aan DPG Media, kunnen geen extra factuur sturen voor hergebruik van hun werk. Lever je aan DPG Media, dan geef je de uitgeverij automatisch het recht je werk door te plaatsen in alle kranten die het concern uitgeeft.

Dat geldt niet alleen voor kranten die DPG Media in Nederland uitgeeft, maar ook voor buitenlandse media. DPG Media mag je werk daarnaast ook doorverkopen aan anderen. En dat is inmiddels heel gebruikelijk in medialand, blijkt uit een analyse van Freelancevoorwaarden.nl.

Doorplaatsen of doorverkopen?
Alle achttien uitgeverijen waarvan Freelancevoorwaarden.nl de inkoopvoorwaarden bekeek, houden zich het recht voor je werk door te plaatsen in hun eigen uitgaven. Schrijf je bijvoorbeeld een artikel voor Grazia, dan kan dat in principe ook in Marie Claire verschijnen. Beide bladen zijn uitgaven van Pijper Media.

Van de achttien uitgeverijen die Freelancevoorwaarden.nl bespreekt, verkopen de meesten werk van freelancers ook door aan andere partijen. Dat kunnen andere uitgeverijen zijn, die de artikelen en beelden in hun eigen bladen publiceren. Maar het kunnen ook scholen, universiteiten of bedrijven zijn.

De manier waarop uitgeverijen omgaan met het doorplaatsen en -verkopen van jouw werk verschilt. Een klein deel wil alleen het recht je werk opnieuw te publiceren. Dat is zo bij Audax Publishing, NRC Media en Pijper Media. Zij praten in hun voorwaarden niet over het doorverkopen van jouw werk.

Deze uitgeverijen willen het werk dat ze van je hebben gekocht meerdere keren in hun eigen titels kunnen gebruiken. Wanneer Panorama met een misdaadspecial komt waar jouw exclusieve foto van crimineel Willem Holleeder perfect in past? Dan mogen ze die zonder pardon opnieuw gebruiken. Maar alleen als je akkoord bent gegaan met de freelancevoorwaarden van Pijper Media.

Deze uitgevers verkopen je werk door
Een groot deel van de uitgeverijen (meer dan de helft) eigent zich meer rechten toe. De Correspondent, DPG Media, FD Mediagroep, New Skool Media, Oneworld, Sanoma Media, SPN, TMG en WPG Media gebruiken je werk opnieuw in eigen uitgaven, maar verkopen het óók door aan anderen. Dat doen ze middels een zogenoemde ‘sublicentie’. Ze gaan dus de boer op met jouw werk.

Hoewel NDC Mediagroep in zijn voorwaarden niets zegt over het doorverkopen van je artikelen en beelden, werkt de deal die het concern in 2013 met DPG Media sloot twee kanten op. Artikelen of foto’s die jij voor bijvoorbeeld het Dagblad van het Noorden maakt, kunnen ook in het AD, het Parool, Trouw of de Volkskrant verschijnen.

Nog eens drie uitgeverijen, Hearst Magazines, ProMedia Groep en Reshift Digital, claimen zelfs je volledige auteursrecht. Zij kunnen daarmee jouw werk ook aan anderen verkopen. Zonder dat jij daar iets over te zeggen hebt. Journalistenvakblad Villamedia is een wat vreemde eend in de bijt. Het magazine verkoopt je werk niet door aan anderen.

En dit is hoeveel jij daar aan verdient
Word jij zelf ook financieel beter van de doorverkoop van jouw werk? In sommige gevallen wel. Hearst Magazines, New Skool Media en Sanoma Media geven freelancers 30 procent van de opbrengst. Maar daar zit wel een addertje onder het gras.

Dat addertje is dat die 30 procent gedeeld moet worden onder de rechthebbenden. Verkoopt New Skool Media een artikel dat jij hebt geschreven voor honderd euro door, dan krijg jij daar als maker dertig euro van. Maar wordt je artikel inclusief foto’s verkocht voor datzelfde bedrag? Dan krijgen zowel jij als de fotograaf ieder vijftien euro.

Plus Magazine-uitgever SPN doet het net een beetje anders. Verkoopt de uitgeverij je werk door, dan krijg je ook hier 30 procent van de verkoopprijs. Maar dat geldt alleen wanneer je hele productie wordt verkocht. Wanneer SPN slechts een deel van je productie aan iemand anders doorspeelt, ontvang je niet 30 maar 10 procent van de opbrengst.

DPG Media heeft zo zijn eigen manier bedacht om freelancers te belonen voor het doorverkopen van hun werk. In 2015 verhoogde de uitgeverij de basistarieven bij haar kranten met 5 procent (en bij het landelijke AD-katern met 15 procent). Dit om het doorplaatsen van artikelen en foto’s in eigen uitgaven én het verkopen van artikelen aan andere partijen af te kopen.

De Correspondent en OneWorld zijn wat het doorverkopen van werk van freelancers betreft het netst. Bij die laatste onderhandelt de freelancer zelf over het bedrag dat herpublicatie van zijn werk wordt betaald. Verkoopt De Correspondent werk van je door? Dan is de hele opbrengst voor jou.

NDC Mediagroep zegt in een reactie een opslag te betalen wanneer artikelen worden doorverkocht aan anderen. WPG Media zegt in zijn voorwaarden dat jij als maker wel een extra bedrag krijgt wanneer je werk aan een andere partij wordt verkocht. Het gaat om een ‘nader overeen te komen’ vergoeding. De uitgeverij liet freelancers in het verleden ook meedelen in de inkomsten die het haalde uit de verkoop van artikelen in digitale kiosken als Blendle. Journalistenvakblad Villamedia doet dat ook: levert een verhaal in een jaar tijd daar meer dan 75 euro op, dan is 25 procent daarvan voor jou.

Bij de overige uitgeverijen die werk van freelancers doorverkopen krijg je niets extra’s bij doorverkoop. Het gaat om FD Mediagroep, TMG, ProMedia Groep en Reshift Digital.

Dit krijg je wanneer uitgeverijen werk in eigen uitgaven doorplaatsen
Wanneer uitgeverijen je werk opnieuw gebruiken in een eigen publicatie zijn ze minder gul. Bijna alle door Freelancevoorwaarden.nl doorgelichte uitgeverijen willen jouw werk opnieuw gebruiken in hun eigen uitgaven (met journalistenvakblad Villamedia als enige uitzondering).

Schrijf je een stuk voor Hearst-titel Men’s Health en komt dat ook in Woman’s Health terecht? Dan krijg je daar welgeteld nul euro extra voor. Uitgeverijen betalen je eenmalig voor je werk en mogen dat zo vaak gebruiken als ze zelf willen.

De enige uitgeverij die een vergoeding betaalt voor dit soort hergebruik is… DPG Media. Maar reken jezelf niet rijk met alle extra facturen die je denkt te kunnen gaan versturen. Die extra vergoeding voor hergebruik zit verwerkt in al genoemde tariefsverhoging uit 2015.

En zo zit het bij de omroepen
Bij de omroepen zijn er veel minder smaken wat betreft het doorplaatsen en doorverkopen van je werk. Alle omroepen waar Freelancevoorwaarden.nl de inkoopvoorwaarden van heeft geanalyseerd claimen het auteursrecht op je werk. Daardoor kunnen ze in feite doen met je werk doen wat ze willen. Waaronder je artikelen, foto’s en videobeelden aan anderen doorverkopen. Oók aan media in andere landen.

In de praktijk betekent dat dat een reportage die je filmt over een brand in het Paleis op de Dam de hele wereld over kan gaan. Zonder dat jij er als freelance maker een extra vergoeding voor krijgt. Ook wanneer beelden van jouw NOS-reportage over een in een Brabants weiland neergestort vliegtuig later op de avond in De Wereld Draait Door te zien zijn, levert jou dat als maker geen extra geld op. Wel eer. Maar daarvan kun je natuurlijk de hypotheek niet betalen.

Verantwoording
Dit artikel is eerder gepubliceerd op Freelancevoorwaarden.nl. De informatie in het stuk is gebaseerd op de freelancevoorwaarden van achttien uitgeverijen en vier omroepen die door deze website zijn geanalyseerd. Wanneer Freelancevoorwaarden nieuwe voorwaarden toevoegt, worden deze ook verwerkt in de daar gepubliceerde analyse.

Freelancevoorwaarden.nl wordt mede mogelijk gemaakt door financiële steun van het Lira Auteursfonds Reprorecht.

Praat mee

1 reactie

Fiona de Heus, 24 juni 2019, 10:56

Interessant artikel. Als je al weet dat je werk is doorgeplaatst… Wij worden niet altijd op de hoogte gesteld en het is ondoenlijk om alles te controleren. Hoe gaat dat bij anderen?

VVOJ banner congres

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.