Jodal

— dinsdag 4 februari 2020, 08:33 | 0 reacties, praat mee

Wetenschappers waarschuwen voor framing van ‘app-platforms’

© Erik S. Lesser / EPA

Rotterdamse wetenschappers waarschuwen voor framing van bedrijven als Uber en Deliveroo, meldt Adformatie. Dergelijke bedrijven willen zichzelf graag geclassificeerd zien als een platform dat 'zelfstandigen' de mogelijkheid biedt om vervoersdiensten aan te leveren of eten rond te brengen. Zo’n classificatie heeft verstrekkende gevolgen voor regelgeving, sociale gelijkheid en welvaart. Nu blijkt dat ook bedrijven die hun personeel altijd als werknemers classificeerden, het etiket 'zelfstandige' willen gebruiken om hetzelfde economisch voordeel te kunnen behalen. Laatste wijziging: 4 februari 2020, 08:39

Dat blijkt uit onderzoek van communicatieprofessor Joep Cornelissen en dr. Magdalena Cholakova van de Erasmus Universiteit, waar Adformatie over schrijft. Ze concentreerden zich vooral op Uber en keken naar welke woorden en labels worden gebruikt, en of die zowel juridisch als moreel te verantwoorden zijn.

Uber profileert zich volgens het duo in al zijn communicatie en juridische labels als een intermediair die klanten en chauffeurs samenbrengt. De chauffeurs worden geen werknemers genoemd maar ‘partners’. Ook bedrijven als Deliveroo en Foodora doen er alles aan om ervoor te zorgen dat er geen onderdelen in de omschrijving van hun bedrijf staan waarmee zij ‘ten onrechte’ kunnen worden gecategoriseerd als traditionele werkgevers in de sector maaltijdbezorging.

Volgens Cornelissen en Cholakova verbreedt deze framing zich. Ook bedrijven die hun personeel altijd als werknemers classificeerden, willen nu ook het etiket ‘zelfstandige’ gebruiken om hetzelfde economisch voordeel te kunnen behalen. De mensen die het werk verrichten vallen niet onder cao’s en kunnen zich niet laten vertegenwoordigen door vakbonden. Ook draaien ze zelf op voor ziekte en arbeidsongeschiktheid. 

De vraag is of het maatschappelijk acceptabel is als een bedrijf zich als platform manifesteert, en via een app optreedt als bemiddelaar tussen klantverzoeken en werkzaamheden, en zich daarmee ontdoet van arbeidswetgeving en verantwoordelijkheid. De onderzoekers vinden van niet.

De onderzoekers pleiten voor meer aandacht voor de communicatie van de nieuwe ‘gig’-bedrijven. Zo zou er toezicht op de lobbyactiviteiten, advertenties en juridische argumenten moeten komen die ze inzetten om hun bedrijf in de gewenste categorie te krijgen.

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.