website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

‘Weinig echte innovatie bij mediabedrijven’

Dolf Rogmans — Geplaatst in discussie op woensdag 9 december 2009, 08:58

Nieuws

Nederlandse mediabedrijven doen weinig aan ‘echte innovatie’. Ze proberen vooral nieuwe verdienmodellen te bedenken voor bestaande activiteiten. Van echt nieuwe producten komt het niet. Tot die conclusie kwam Robert Picard, media-econoom en adviseur van onder meer de Zweedse, Franse, Amerikaanse en Finse regering, dinsdag op de conferentie Innovatie in de Pers georganiseerd door het Stimuleringsfonds voor de Pers. Picard bracht zijn conclusie wel met de nodige voorzichtigheid. Hij evalueerde de presentaties van praktijkvoorbeelden en onderzoeksresultaten van die middag.

Het ging daarbij om projecten die ondersteund worden of werden door het Stimuleringsfonds. Zo vertelde Monique Moos van HDC Media over Alphen CC, een deels betaalde en deels gratis krant (nu drie en vanaf januari vier keer in de week) waarmee de uitgever in Alphen en omgeving weer voet aan de grond probeert te krijgen. Moos vertelde dat lokaal nieuws het succes van de formule verklaart. Picard: ‘Dat is nauwelijks vernieuwing te noemen. Zijn niet alle landelijke kranten voortgekomen uit lokale initiatieven?’

Verder toonde de NDC Mediagroep een project waarbij lokale websites deels worden gevuld door het publiek, liet Bert Kok de website journalist.nl zien waar journalisten, fotografen en opdrachtgevers bij elkaar worden gebracht, Thomas Loudon VJ Movement, een nieuwe afzetkanaak voor video-journalisten en Gerrie Coerts Wijlimburg.nl, een website voor ondernemers in Limburg.

Wat Picard constateerde, is dat alle initiatieven weinig creatief gebruik van de breedbandmogelijkheden van vandaag, terwijl bijna iedereen in Nederland een snelle internetverbinding heeft, de initiatieven er doorgaans op gericht zijn bestaande content opnieuw te gebruiken en daardoor weinig vernieuwen en de interactiviteit ver te zoeken is.

Wat hem betreft zouden nieuwe initiatieven veel meer moeten kijken naar het bouwen van communities als manier om te vernieuwen.

Inge Brakman, lid van de commissie Brinkman, pleitte voor meer samenwerking tussen krant en omroep. En mediabedrijven moeten meer geld uittrekken voor vernieuwing. ‘Een bedrijf als Unilever had niet meer bestaan als het zich zou gedragen als veel mediabedrijven doen. Ook in slechte tijden moet er geld blijven voor opleidingen en research en development.’

Een overzicht van alle presentaties staat op persinnovatie.nl.

2 reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

  1. 1. Lejo Duivenvoorde, 9 december 2009, 11:13

    De innovatie vindt ook niet plaats bij de grote mediabedrijven maar bij kleine innovators, die hun oplossingen vervolgens met steun van de gevestigde media op de markt brengen. Een voorbeeld is Edgevertising, dat gericht online adverteren op basis van anonieme gebruikersprofielen biedt. Een uniek concept dat nu ook ook door de gevestigde media o.a. voor retargeting en de optimilisatie van campagnes wordt ingezet. Het is dus niet juist om de verantwoordelijkheid bij gevestigde media neer te leggen.

  2. 2. Gerrie Coerts, 29 december 2009, 18:54

    Goed dat professor Picard ons scherp houdt. Maar hij luistert ook slecht (tijdens het symposium). In ons geval, wijlimburg.nl, brengt én eigen nieuws, daarnaast heel veel videoreportages (dus gebruik maken van breedband), én we zijn vernieuwend omdat niemand nog zo’n dubbele niche (regionaal en economie) in de praktijk heeft gebracht. En interactiviteit, er hebben inmiddels zich bijna 350 bedrijven aangemeld bij ons. En reken maar dat die info ook wordt bekeken! Daarbij, we hebben natuurlijk geen idee wat al die duizenden kijkers (het record ligt op +3000 op 1 dag) met de geboden info doet. Interactiviteit is meer dan een berichtje of een reactie sturen of plaatsen.
    Gerrie Coerts, initiatiefnemer en hoofdredacteur Wijlimburg.nl.

Journalist van het jaar 2018

Villamedia Sluiten

Inloggen

Registreren

Vul onderstaande gegevens in voor exclusieve toegang voor NVJ-leden.