Weg omhoog voor New York Times Co.
The New York Times Company, de uitgever van onder meer de New York Times en de Boston Globe, meldt in het tweede kwartaal een forse groei in online advertenties. Inkomsten uit digitale reclame groeiden met 21 procent en is inmiddels goed voor 26 procent van de totale reclame-omzet. De printadvertenties vielen in dezelfde periode 6 procent terug. De omzet voor de totale uitgeverij is voor het eerst in tijden gegroeid, met een bescheiden jaar-op-jaar stijging van 1,2 procent tot ruim 589 miljoen dollar. De nettowinst daalde echter, maar dat is volgens de uitgeverij te wijten aan het einde van een belastingvoordeel, dat in 2009 voor het laatst werd genoten. Het bedrijf heeft momenteel een schuld van 670 miljoen dollar uitstaan. Voor de komende periode verwacht de uitverij nog steeds een gezonde groei in online advertenties. Wel ziet het bedrijf zich met enkele nieuwe kostenposten geconfronteerd: drukkosten stijgen, ingestelde salarisreducties lopen af en er werd geïnvesteerd in de ontwikkeling van een betaalmuur, die binnenkort wordt opgetrokken. Investeerders kijken daarom uit naar de cijfers over het derde kwartaal.