foj 2019

— maandag 1 oktober 2018, 15:54 | 0 reacties, praat mee

Washington Times rectificeert complottheorie Seth Rich

Fox News en WikiLeaks voedden de theorieën rond Rich' dood de afgelopen jaren gretig | YouTube

De conservatieve Amerikaanse krant The Washington Times gaat door het stof omtrent complottheorieën rond de moord op Seth Rich, een campagnemedewerker van de Democratische Partij. De krant hield onder meer vol dat Rich mogelijk zou zijn vermoord in opdracht van Hillary Clinton omdat Rich beschadigende e-mails vanuit WikiLeaks zou zijn toegespeeld.

Die complottheorie is populair in bepaalde Clinton-hatende kringen: de ouders van Seth Rich klaagden Fox News aan, dat de theorie ook ruim baan had gegeven op de zender. Fox News besloot een rechtszaak niet af te wachten en nam in mei 2017 afstand van de complottheorie

Omdat The Washington Times ook Seth Rich’ broer Aaron opvoerde stapte die eerder dit jaar naar de rechter. Een redactioneel commentaar in de krant stelde onomwonden dat “binnen kringen van de inlichtingendiensten” het algemeen bekend was dat Aaron Rich “e-mails van de Democratische Partij had gedownload en daarvoor door WikiLeaks is betaald.”

Ook vroeg de krant zich af waarom Aaron Rich niet is gehoord door de autoriteiten. Er werd geinsinueerd dat Rich was ondergedoken.

In een vandaag gepubliceerde rectificatie schrijft The Washington Times dat er geen van de beschuldigingen in de column gegrond zijn. De autoriteiten hébben Aaron Rich verhoord en hij heeft meegewerkt aan hun onderzoek, erkent de krant. “The Washington Times heeft nooit bedoeld te insinueren dat dhr. Rich op welke manier dan ook de rechtsgang heeft belemmerd. The Washington Times ontkent en verwerpt zulke implicaties”, aldus de verklaring.

In de verklaring zegt de krant verder dat de beschuldigingen dat Aaron Rich e-mailverkeer zou hebben gekopieerd en daar van WikiLeaks geld voor heeft ontvangen onwaar zijn. De krant biedt verontschuldigingen aan Aaron Rich en zijn familie.

Het rectificatie sluit af: “Alle online versies van de column zijn gewist. Alle online inhoud die aan de column refereert is eveneens gewist, voor zover The Washington Times daartoe in staat is.”

vvoj 2019

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.