word studentlid

— donderdag 23 september 2010, 09:44 | 0 reacties, praat mee

Vuile klik

Een mens durft het haast niet neer te schrijven uit angst de verdenking op zich te laden dat hij een fossiel uit ver vervlogen tijden is, maar toch: ik heb heimwee naar de goede oude lezersbrief. Die werd destijds geschreven na het doorlopen van een heus hindernissenparcours. Je diende je af te vragen of het stuk waarmee je het roerend eens of oneens was het wel verdiende dat je achter je keukentafel ging zitten om er je ideeën over op papier te zetten. Je moest briefpapier, enveloppen en postzegels in huis halen. Je moest een ommetje maken langs de brievenbus, in de vage hoop en de gerechtvaardigde vrees dat jouw epistel de strenge selectie van de opinieredacteur zou overleven.

Laatste wijziging: 23 september 2010, 11:48

Het resultaat was er ook naar. Brieven waren puntig geformuleerd, schuwden een vleugje humor en ironie niet, bevatten een aantal argumenten waar je een boom over kon opzetten en droegen bij tot de inhoudelijke verrijking van de krant.

Het medium internet, dat volgens haar profeten ons allen in de vaart der volkeren zou opstuwen, dat een breder en democratischer debat mogelijk zou maken, dat wie weet zelfs de beschavingsgraad van de Westerse samenleving zou doen toenemen, heeft dat radicaal verandert. En niet ten goede vrees ik.

Want iedere nieuwssite die de participatie en de interactiviteit hoog in het vaandel draagt – en wie doet dat niet, uit angst de verdenking op zich te laden dat hij een fossiel uit ver vervlogen tijden is – bulkt dezer dagen van de stem van het volk, die het hoog tijd vindt dat het maar eens gezegd zou worden. Het resultaat is een diarree van kreten, opgesteld in een taaltje waarmee vergeleken de site Geenstijl.nl een baken van hoffelijk en beleefd taalgebruik is. Meer wel dan niet bewijzen de reacties dat de stellers ervan het bericht waarop ze reageren niet eens gelezen hebben, of er maximaal één zin uit hebben onthouden die niet met hun meestal primaire denkpatroon overeenstemde.

Het zijn pareltjes van populisme, ongenuanceerd cliché-denken, met dezelfde inspanning op het net gegooid als die waarmee men een boer of een scheet lost. Meestal zijn ze even welruikend.

Na een tijdje leer je ook je pappenheimers kennen, want heel origineel in het bedenken van pseudoniemen zijn ze niet: dus zie je op alle nieuwssites dezelfde kleine honderd schelders opduiken, die overal hetzelfde posten, in de vaste overtuiging dat ze hiermee kunnen bewijzen dat zij, en niemand anders, de stem van de meerderheid van het volk verwoorden.

Ook opvallend: deze kleine groep is bijna uitsluitend actief tijdens kantooruren, wat doet vermoeden dat hun productiviteit niet beantwoordt aan de strenge normen die ze aan al hun medeburgers willen opleggen.

Maar niemand die het aandurft deze bende schreeuwlelijkerds een halt toe te roepen. Want ook een vuile klik is een klik, wordt gemeten en dus in publieksbereik en advertentie-tarieven vertaald.

Zouden we voor deze mensen geen internetreservaatje kunnen oprichten, zodat ze niet langer in onze kolommen komen plassen?

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Yves Desmet is hoofdredacteur van De Morgen

Bekijk meer van

Yves Desmet

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.