foj 2019

— maandag 12 mei 2014, 16:51 | 1 reactie, praat mee

De revolutie

Als freelancer word je veelal buiten overleg over de strategieën van het bedrijf gehouden. Terecht, freelancers zijn immers die lui die vooral klagen over tarieven en nieuw beleid. Ze zullen het eens in hun botte kop halen om dat in een blogje op het internet te zetten. Dat willen de grote bazen niet.

Een enkele keer heb je mazzel en krijg je de kans om visionairs aan het werk te zien. Zo was ik toevallig bij verschillende opdrachtgevers op een paar zeer inspirerende vergaderingen over Het Internet. Geweldig, de inzichten anno 2014! Verbluffend. ‘Dat internet, dat gaat groot worden. Misschien moeten we daar eens iets mee doen’, zo wordt de vergadering ingeluid. ‘Het zal een revolutie teweeg brengen, ik voorspel het.’ Je zult je wellicht afvragen onder welke steen deze man de afgelopen twintig jaar heeft gelegen, maar de rest leek er geen acht op te slaan. Oké, ik overdrijf nu een piepklein beetje en die aanhalingstekens zijn wellicht niet helemaal gerechtvaardigd. Maar dit is wel de ‘oh wat gebeurt er nu’- houding die traditionele media hebben ten opzichte van internet. Het is alsof ik in een tijdmachine naar het verleden ben gestapt die maar blijft haperen.

Argumenten als: ‘Je wilt de krant aanraken en het knisperende papier tussen je vingers voelen. Je wil het ruiken; de geur van inkt vermengd met die van het gerecyclede papier. Heerlijk toch, die geur van nieuws bij de geur van koffie?’, beheersen de discussie. Kan de opvolger van Steve Jobs even opschieten met die ultradunne geur Ipad? Eventueel uitklapbaar zodat je ook nog de sensatie van onhandig vouwen in de trein waarborgt? De nostalgie zal de krant niet redden. Daar verzinnen ze wel wat op, de gemeneriken die voor de internetbusiness werken.

Na een aanklacht over Blendle en de andere ‘alsmaar groeiende monsters die de krant opeten en de markt verzieken’,  komt de onvermijdelijke conclusie: If you can’t beat them, join them. Maar hoe?

De anti-internetlobby wordt vervolgens opgevoerd met het grote dilemma. ‘Als alles gratis is op het web, hoe verdien je er dan geld mee?’ Dit is dus nog steeds een vergadering op redactieniveau hè. Kunnen we deze vraag niet gewoon voorleggen aan mensen die hiervoor hebben gestudeerd? Zodat wij door kunnen gaan met waar we goed in zijn: het vullen van dode bomen. Gelukkig bedenkt de grote baas dat de visionairs er inderdaad beter zelf nog eens hun gedachten over kunnen laten gaan – bovendien is het ook weer niet zó urgent. 

Tja, inderdaad zeg. Zo’n verdomde freelancer zal maar eens een blogje schrijven over deze besloten vergadering. Jeminee, iets doen met het internet, hoe kom je er op! Geniaal. Laten we dat idee stil houden.

Bekijk meer van

Julia Conemans

Praat mee

1 reactie

Johan Arts, 29 juli 2014, 00:37

Mag ik aannemen dat de redactie in kwestie nog een telefoon met draaischijf heeft en dat het typewerk nog op Olivetti-met-typelint gedaan wordt?? ;)

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.