website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

Vragen over het contract van Yvon Jaspers met een veevoerfabrikant

Trudy Brandenburg - van de Ven — Geplaatst in discussie op vrijdag 14 september 2018, 10:54

© Robin Utrecht / Kippa

Nieuws UPDATE Yvonne Jaspers is naast haar contract bij de publiek omroep ook verbonden aan een beursgenoteerde multinational in veevoer, meldt dagblad Trouw in de serie de 'Staat van de Boer'. KRO-NCRV heeft laten weten op de hoogte te zijn van deze constructie, maar dit geen probleem te vinden. En het Commissariaat voor de Media laat weten dat er geen klachten zijn binnengekomen over de presentator.

De Staat van de Boer onderzoekt hoe het met de boer anno 2018 gaat. Het is volgens Trouw het grootste opinieonderzoek ooit onder agrariërs. Nederlandse boeren keren de traditionele belangenorganisaties de rug toe en zien in Yvon Jaspers, de presentator van het populaire tv-programma ‘Boer zoekt Vrouw’, het nieuwe boegbeeld. Maar de krant vraagt zich af (betaald, via Blendle) of ze dat wel is, met een contract van een multinational in veevoer.

In de week dat KRO-NCRV tientallen journalistieke arbeidsplaatsen schrapt, bleek dat Yvon Jaspers groen licht heeft gekregen voor voortzetting van de docu-serie ‘Onze Boerderij’ meldde NU.nl. Dat deed ze onder dreiging te zullen stoppen met ‘Boer zoekt Vrouw’, dat deze week het tiende seizoen in is gegaan.

Jaspers heeft sinds 2015 een contract met For Farmers, de grootste veevoerfabrikant van West-Europa. Volgens directeur Jan Potijk valt het bedrag wat ze aan Jaspers betalen ‘ruimschoots binnen zijn budget voor marketingcommunicatie’. De commerciële boodschap die de publieke omroepvrouw voor For Farmers moet overbrengen? Trouw stelt dat het dezelfde als die van haar docuserie: een imagocampagne moet de boerentrots versterken en daarmee vooral het imago van veevoedergigant For Farmers. “Je zou bijna kunnen zeggen dat For Farmers via Jaspers een eigen televisieprogramma heeft, zónder dat het in de aftiteling staat. Dat zou ook niet kunnen, want formeel mogen programma’s van de publieke omroep helemaal niet worden gesponsord”, schrijft de krant.

De reden voor de imagocampagne van For Farmers rond de boer, aldus Trouw: “Een positief beeld van een kleine trotse boer die zijn koeien knuffelt, zijn schapen aait en met zijn fantastische gezin tegen de overheid strijdt, biedt in het publieke en politieke debat houvast, ook al gaat het daar vooral over de grote intensieve veehouderij.” [...] “Een goed imago doet ertoe, op alle vlakken. Dat heeft de veevoedergigant ook nodig, want het ‘kringloopbeleid’ dat minister Carola Schouten deze week in haar Landbouwvisie afkondigde, betekent mínder korrels van For Farmers.”

In het AD wil het Commissariaat voor de Media (CvdM) niet zeggen of het artikel in Trouw reden is om Onze Boerderij onder de loep te nemen. “Wij doen nooit uitspraken over mogelijke onderzoeken”, stelt een woordvoerder. “Als een omroep een bepaalde nevenactiviteit goedkeurt, gaan wij ervan uit dat er goed naar die nevenactiviteiten is gekeken.”

De waakhond kan wel besluiten tot een onderzoek als over een bepaalde presentator of programma klachten binnenkomen. “Maar dat is in dit geval nog niet gebeurd.”

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.