banner festival 23

— donderdag 20 oktober 2022, 08:59 | 0 reacties, praat mee

Vormgever Eric Schreurs wil weer ‘spelen’ met de voorpagina: ‘De nadruk komt steeds meer op efficiency te liggen’

Vormgever Eric Schreurs met een voorpagina van het Brabants Dagblad. - © Eric Schreurs/Brabants Dagblad

Ruim twintig jaar lang werkte Eric Schreurs als vormgever van het Brabants Dagblad. Hij maakte talloze voorpagina’s van de krant. Nu vindt hij het ook weer tijd om verder te kijken, omdat bij de krant de nadruk volgens hem steeds meer op efficiëntie komt te liggen. Een interview aan de hand van twee voorpagina’s van Schreurs. Laatste wijziging: 20 oktober 2022, 18:52

Lef en durf. Dat zijn twee van de elementen die Eric Schreurs altijd fijn heeft gevonden aan zijn tijd bij het Brabants Dagblad. “Wij hebben voorpagina’s gemaakt die zich écht onderscheiden van de rest van Nederland”, aldus de vertrekkend vormgever. “Het beviel mij enorm dat de krant dat aandurfde.”

Tekst loopt door onder de voorpagina

Je hebt vier uur de tijd om een lege pagina tot voorpagina te maken

Zo maakte de krant een serie over de verschillende coronapersconferenties uit de afgelopen jaren. “Om stipt 19.00 uur is er een persconferentie, en om 23:00 uur moeten de eerste edities naar de drukker. Je hebt vier uur de tijd om een lege pagina tot voorpagina te maken.”

‘Géén foto van Rutte of De Jonge op de voorpagina’
Schreurs kreeg altijd veel vrijheid bij het maken van zijn voorpagina’s. In coronatijd was er eigenlijk maar één voorwaarde. Chef Uit, Eelco van den Heuvel, wilde absoluut geen foto van premier Mark Rutte of minister van Volksgezondheid, Welzijn & Sport Hugo de Jonge op de voorpagina. Schreurs: “Dat maakte het maken van de voorpagina spannend en ontzettend leuk.”

In tegenstelling tot andere (regionale) dagbladen lag er bij het Brabants Dagblad geen standaard “sjabloon” klaar waarmee de vormgevers aan de slag moeten – denk aan een foto of verwijzing naar artikelen in de krant. “Je hebt dagen dat er weinig aan de hand was en je een rustige, stabiele voorpagina kon maken. Maar áls er groot nieuws was, dan kreeg ik bij de krant de ruimte om iets te bedenken dat verder ging dan het voorspelbare.”

De stijl van Schreurs kenmerkt zich als “typografisch”: “Ik ben dól op letters. Soms een illustratie erbij, soms een foto. Ik laat graag dingen weg die er niet toe doen. Zo werd de berichtgeving over de coronapersconferenties erg herkenbaar voor de lezer.”

Het was super simpel, maar krachtig in zijn eenvoud

Premier Rutte gebruikte in zijn persconferenties vaak de term “houd vol”. “Dat was de boodschap aan Nederland. Die twee woorden heb ik gebruikt als beeld voor de voorpagina, met aan de linkerkant met wat er wél mocht en aan de rechterkant wat er niet mocht. Het was super simpel, maar krachtig in zijn eenvoud”, legt Schreurs uit.

Een nauwe samenwerking is van essentieel belang bij de totstandkoming van de voorpagina, zegt Scheurs: “Vorm én inhoud zijn samen één. De vormgeving, de redactie en de eindredactie zijn constant in gesprek. Je versterkt elkaar. Daar wordt het eindresultaat alleen maar beter van.” Simpelweg “een plaatje zoeken” bij een verhaal noemt hij voorspelbaar en simpel.

Tekst loopt door onder de voorpagina

De juiste quote
Op het hoogtepunt van de coronapandemie werden er in het Brabantse Uden coronapatiënten opgevangen in een “coronahotel”. Op dat moment maakte de pandemie uitzonderlijk veel (dodelijke) slachtoffers in die regio – die tijdenlang gold als de brandhaard van Nederland. “Van veel van die patiënten stond vast dat zij in dat hotel zouden sterven”, vertelt Schreurs.

Hij las het hele verhaal en algauw stak één citaat er met kop en schouders bovenuit: ‘Uw man gaat dood, zeg nog maar wat liefs tegen hem’. “Dat hakte er direct in. Als je het mooi op de pagina zet, met de juiste kleuren en met een goede achtergrond, dan heb je op een simpele én krachtige manier het verhaal geïllustreerd.”

Het was een citaat waarvan men direct wist: dit is ‘m. “Soms ziet de auteur van het stuk zelf dat hij een bijzonder citaat heeft, andere keren is het de eindredactie of de vormgever. Het gaat er niet om wie de quote eruit pikt, áls hij maar gezien wordt. Als vormgevers krijgen wij de ruimte om ermee aan de slag te gaan.”

Ondanks dat Schreurs vol lof spreekt over ‘zijn’ krant, signaleerde hij in de afgelopen tijd dat het steeds meer ging om dingen zoals efficiëntie. “Misschien is het dan ook een mooi moment om te vertrekken”, vindt hij. “Ik wil weer gaan spelen met letters en typografie. Dat wordt steeds minder. De krant wordt steeds meer gesjabloneerd.”

Wáár hij dan verder gaat “spelen” is vooralsnog onduidelijk. “Ik zit niet op LinkedIn, ik ben er niet echt mee bezig”, lacht Schreurs. “Ik ben overtuigd dat er altijd wel iets op m’n pad komt. Toen ik vertelde dat ik wegging, kreeg ik een telefoontje van een andere potentiële opdrachtgever. Zo gaat het altijd.”

Eric Schreurs werkte ruim twintig jaar voor het Brabants Dagblad en ontwierp naast voorpagina’s talloze bijlagen en andere specials. Samen met collega’s won hij onder meer de European Newspaper Award in 2002. Hij ontwierp daarnaast (voor)pagina’s, covers, magazines, boeken en talloze andere printmedia voor OOR, Theater Artemis, Productiehuis Brabant en andere opdrachtgevers.

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Loes Smit

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.