word studentlid

— vrijdag 30 augustus 2019, 09:00 | 0 reacties, praat mee

Voor streekomroepen is er nu een keurmerk

Voor streekomroepen is er nu een keurmerk

Drie streekomroepen ontvangen komende week het nagelnieuwe Keurmerk Nederlandse Streekomroepen. Daarmee ligt dan vast dat de omroepen hun zaken organisatorisch en financieel op orde hebben. De omroepen WOS (Westland, Maassluis en Midden-Delfland), OPEN Rotterdam (Rotterdam) en OOG (Groningen) krijgen in de loop van volgende week als eerste de certificaten uitgereikt die bij het keurmerk horen.

Het is de bedoeling dat Nederland op termijn tachtig streekomroepen krijgt ter vervanging van de lappendeken aan lokale omroepen. Die overgang is geen gelopen koers. Veel betrokkenen, onder meer gemeenten, ministeries en lokale omroepen, zijn het eens over de inhoud maar nog lang niet over de financiering.

Wel is al de Stichting Nederlandse Lokale Publieke Omroepen (NLPO) opgericht als overkoepelend orgaan voor de streekomroepen. Belangrijke reden om tot streekomroepen te komen, is de wens tot professionalisering. Dat is in veelal kleine Nederlandse gemeenten niet te organiseren en op streekniveau wel.

Om die professionalisering handen en voeten te geven, introduceert de NLPO onder meer een keurmerk. Om daarvoor in aanmerking te komen, moet een streekomroep aantonen dat het de zaakjes goed op orde heeft. Het Keurmerkinstituut stelt vast of een omroep aan de eisen voldoet en de NLPO verschaft vervolgens het certificaat. Het keurmerk is drie jaar geldig en kent een tussentijdse controle halverwege deze periode.

Marc Visch, directeur-bestuurder van de NLPO: ‘Met het keurmerk heeft de sector zelf de lat hoog gelegd. Het is echt een klus om aan alle eisen te voldoen. Dat is uniek in de journalistieke wereld. Het is schitterend dat deze omroepen nu aan alle vereisten voldoen. De verlening van het keurmerk betekent een erkenning van hun goede werk en de impact die ze in de streek weten te realiseren.’

Het keurmerk gaat niet over de inhoud van de programma’s. Visch: ‘Wij willen journalistiek werk niet beoordelen maar juist de voorwaarden scheppen dat op streekniveau onafhankelijke en professionele journalistiek mogelijk is.’

Visch verwacht dat er binnenkort meer streekomroepen een keurmerk krijgen.

Ondertussen is de vorming van de streekomroepen nog onderdeel van een politieke discussie. Onder meer of het ministerie van Binnenlandse Zaken, de gemeenten of mediaminister Slob de rekening moeten gaan betalen. Ook staat nog niet vast of en hoe de wetgever de samenwerking met de regionale omroepen wil vastleggen.

Minister Slob heeft in juni in een brief aan de Tweede Kamer wel laten weten een driejarige proef met de financiering van streekomroepen mogelijk te willen maken, maar stelt nog wel wat vragen en eisen. Daardoor is het onduidelijk wanneer en hoe de proef begint.

Visch: ‘Wij zijn hoe dan ook blij met de proef. Dan kunnen we eindelijk laten zien dat een streekomroep werkt. Afhankelijk van het geld dat beschikbaar komt en de eisen die worden gesteld zijn er zeker 16 omroepen geschikt om mee te doen.

Bekijk meer van

NLPO Marc Visch

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.