Volkskrant trekt “gevoelige lessen” na ophef over illustratie van Maurice de Hond

In een nieuwe verklaring over de ophef rondom de illustratie van Maurice de Hond trekt de redactie van de Volkskrant "een aantal gevoelige lessen" uit de kwestie.
“Ten eerste concludeert ze dat artikelen die over een ernstige of gevoelige zaak gaan, zich niet lenen tot een wat vrijere illustratie. Een illustratie kan de lezer onbedoeld een kant op sturen of een mening opdringen, waardoor de nuance van het verhaal verloren gaat. Of erger, zoals in dit geval, een verkeerde indruk wekken, als misplaatst en antisemitisch overkomen en hevig aanstoot geven. Ook trekt de redactie de conclusie dat in álle gevallen gezorgd moet worden dat illustraties door meer paren ogen worden gezien.”
Er ontstond maandag ophef over de karikaturale illustratie bij het artikel over de Deventer Mediamoordzaak. Maurice de Hond werd afgebeeld als poppenspeler, die de touwtjes in handen heeft. Het roept herinneringen op aan antisemitische karikaturen uit de Nazi-tijd. Hoofdredacteur Pieter Klok bood namens de krant excuses aan en stelde dat de beeldredacteur te weinig historisch besef had. Ook een lagere bezetting tijdens het weekend hebben bijgedragen aan het feit dat de illustratie onopgemerkt de krant haalde. Er werd op Twitter boos gereageerd op deze uitleg.
De illustrator geeft in het artikel aan dat hij de link niet heeft gelegd, en wilde juist refereren aan jarenvijftigmisdaadstrips. “Ik dacht aan een EC Comic van Al Feldstein’, zegt hij, ‘over een manipulatieve vrouw die een man tot misdaad aanzet. Op de cover van het verhaal bespeelt ze de man als een marionettenspeler. Bij het bedenken van deze illustraties heb ik niet stilgestaan bij de Joodse achtergrond van Maurice de Hond, en ik heb die op geen enkele manier meegewogen in het maken van de prent. Het ging mij erom een karikaturaal beeld neer te zetten, zoals we dat kennen uit de comics, om een beeld van duistere mediamanipulatie neer te zetten.” Meer bij de Volkskrant
Praat mee