— donderdag 17 november 2022, 15:58 | 0 reacties, praat mee

Vier lessen voor beginnende journalisten: ‘Zorg dat ze niet om je heen kunnen’

© Truus van Gog

De succesvolle TikTok-journalist Maya-Nora Saaid geeft vier tips waarmee beginnende journalisten meer successen kunnen vieren. Wil je persoonlijk advies van Maya-Nora? Kom dan komende zaterdag naar het NVJ Carrière Lab in Utrecht! Laatste wijziging: 18 november 2022, 09:21

Op zaterdag 19 november vindt de eerste editie van het NVJ Carrière Lab plaats, een evenement georganiseerd door de NVJ en Villamedia, voor startende journalisten zoals jij. Op een unieke werklocatie: de redactie van RTV Utrecht.

En ook nog eens helemaal gratis voor jou als Student- of Young Professional lid van de NVJ. De lunch is inbegrepen!

Kies een persoonlijk onderwerp
Als je ideeën moet pitchen voor interviews, achtergrondverhalen of reportages kies je automatisch voor onderwerpen uit de actualiteit. Om op te vallen met je idee loont het om er een persoonlijke invalshoek aan te verbinden, als die aanwezig is natuurlijk.

Toen in 2020 bij een explosie in de haven van de Libanese hoofdstad Beiroet 218 mensen om het leven kwamen, voelde Saaid (zelf half Irakees en half Jordaans) de ramp in de Nederlandse media niet tot haar tevredenheid werd belicht.

‘NOS en RTL meldden eigenlijk alleen heel sec wat er was gebeurd. Dat was ook wel logisch, want het was een van de vele items in het avondnieuws en Libanon is ver weg. Ik voelde me bovendien erg betrokken bij het onderwerp, want mijn roots liggen in het Midden-Oosten en Noord-Afrika. Dan doe ik het zelf wel, zei ik tegen mezelf.’

Saaid begon een eigen TikTok-account en om het hele verhaal van die explosie te vertellen ging ze ver terug in de tijd. Naar de periode waarin de Britse kolonisator vertrok en de Libanezen met een politieke structuur te maken kregen die ze niet zelf mochten inrichten.

‘Van die periode werkte ik naar de explosie toe. Destijds kon je op TikTok alleen video’s van hoogstens een minuut publiceren.Ik moest daarom veel video’s maken. Maar dat ging zo goed dat ik niks anders mee wilde doen. Ik ben op een gegeven moment opzoek gegaan naar media die een TikTok-account hadden. Middle East Eye had een account, maar waren nog niet actief. Ik mocht met mijn ervaring alles zelf inrichten, omdat de enige was met die kennis/ Ik liet ze zien wat ik deed en binnen een week had ik een jaarcontract.

Een journalistieke vooropleiding is niet alles
Op een School voor journalistiek of tijdens een master journalistiek leer je essentiële dingen om het vak goed uit te oefenen. Maar deze vooropleidingen zijn niet altijd noodzakelijk, laat Saaid zien.

‘Ik heb geen journalistieke vooropleiding. Ik heb politicologie gestudeerd in Amerika, maar niet afgemaakt. Vervolgens in Nederland toegepaste filosofie gaan studeren. Maar toen werd het zo druk met TikTok dat ik daar ook mee moest stoppen. Ik hoop het wel ooit af te maken, want ik vond het heel leuk.’

‘Middle East Eye zag dat ik een portfolio had en lieten me daarom de dingen doen op de manier waarop ik ze wilde doen. Toch zijn er wel een paar dingen veranderd. Ik mag bijvoorbeeld niet meer in de video’s zeggen: ‘ik vind’, want het is niet langer mijn persoonlijke profiel. Ik gebruik feitelijke informatie en houd mezelf daarbuiten.

‘Je kunt heus wel een journalistieke opleiding volgen, daar is niets mis mee, maar beter kies je een bepaald vakgebied in je studie en verken je van daaruit het journalistieke werkveld. Probeer jezelf een onderwerp eigen te maken. Duik in de niche, heb een expertise. Zodat ze niet meer om je heen kunnen.’

‘En wees handig. Leer jezelf editten, leer jezelf podcast maken. Al doe je het alleen voor jezelf, je kunt het wel als iemand het vraagt. Ik heb het editten van video’s bijvoorbeeld het gewoon via YouTube tutorials geleerd.’

Kies het medium dat bij jou past
Hoewel het geschreven woord de dominante uitingsvorm van journalisten is, rukken nieuwe publicatie manieren met een rap tempo op. Volgens Saaid is het de moeite waard om je op een nieuw medium te storten, doe het desnoods een beetje in de luwte.

‘TikTok was vrij nieuw toen ik begon. Daarom durfde ik het aan. Het is toch enger als je iets op Instagram doet, want daar zitten al mijn vrienden. Ik wilde het vooral voor mezelf proberen en ik schaamde me aanvankelijk ook af en toe. Je krijgt in de comments onder de video’s heel veel adviezen, soms ook best een beetje onbeschoft. “Dit kan beter, dit moet je doen. Waarom horen we een z als je het over Moslims hebt?”’

‘Ik moest dit gewoon even alleen opstarten, zodat ik me daarna comfortabel genoeg voelde om het met mijn vrienden en familie te delen.’

Probeer niet constant op zoek te gaan naar bevestiging
Journalisten werken vaak heel individualistisch, maar vinden het fijn als ze onderdeel zijn van een redactie en vanuit die plek zo nu en dan motivatie en steun voelen. Maar volgens Saaid zijn er alternatieven als je zo’n plek niet hebt.

‘Als je alleen werkt heb je niet veel mensen om je heen die je een compliment geven als dat nodig is. Maar views voor mijn video’s compenseren dat wel. Tegelijkertijd kunnen views je ook deprimeren, bijvoorbeeld als een video niet zo goed aanslaat. Maar mijn hart zit in dit werk en dat voel ik gewoon heel sterk. Dit mag niemand meer van me afpakken.’

‘Toen Middle East Eye me dat contract aanbood wist ik dat ik op de goede weg ben. En zo lang ze me niet ontslaan loopt het zoals gepland. Ze laten niet vaak uit zichzelf weten of ik iets heel goed of juist matig doe, maar dat zou ik wel kunnen vragen.’

Bekijk meer van

TikTok loopbaanontwikkeling

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, coördinator magazine

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.