Verizon verkoopt mediabedrijven AOL en Yahoo met stevig verlies

In de rubriek Innovatie schrijft Villamedia-redacteur Lars Pasveer over alles met een stekker of internetadres. Dit keer over de vergane glorie en miljardenimplosie rond AOL en Yahoo, die nu voor een habbekrats van de hand gaan.
Nog niet eens heel lang geleden waren mediabedrijven AOL en Yahoo klinkende merknamen op internet met een gezamenlijk marktwaarde van rond 325 miljard dollar. Mismanagement over de jaren heen kleedde reputatie en beurskoers uit.
Huidige eigenaar Verizon doet de merken van de hand en neemt een verlies van ruim vier miljard dollar op een origineel overnamebedrag van ruim 9 miljard dollar. De Amerikaanse mobiele telefoongigant verkocht twee jaar geleden ook het sociale mediaplatform Tumblr voor naar verluidt 3 miljoen dollar, terwijl Yahoo daar in 2013 nog ruim 1 miljard (!) dollar voor had neergelegd.
Mocht je kortom ooit twijfelen over je eigen kunnen, bedenk dan dat zelfs je grootste blunders vermoedelijk geen miljarden hebben gekost.
Nieuwe eigenaar is investeringsmaatschappij Apollo Global Management, dat nog brood en groei ziet in Yahoo en de merken in hun portfolio, zoals Yahoo Sports en nieuwssite Engadget en startup-volgers TechCrunch. Meer bij The Verge
Praat mee