Uitgevers willen met afgestoft NLProfiel vuist maken tegen Facebook en Google

Nederlandse mediabedrijven gaan hun samenwerking op het gebied van digitale advertenties afstoffen, om zich beter te kunnen verweren tegen de marktdominantie van Facebook en Google. Dat meldt zakenkrant FD. Talpa, RTL, DPG en Mediahuis werken onder de naam 'NLProfiel' al langer samen, maar een vuist leverde dat nog niet op.
De eerste plannen van NLProfiel dateren van 2018, met vorig jaar de eerste serieuze pilot. Deze zomer worden de eerste resultaten geëvalueerd.
De coronacrisis zet druk op de mediabedrijven: na jaren groei wordt voor de digitale advertentiemarkt een krimp voorzien, maar Facebook en Google zagen hun positie enkel gesterkt, met meer mensen aan huis en internet gekluisterd.
“We willen met NL Profiel een goed advertentieproduct maken, met behulp van onze eigen data. We bouwen aan een lokaal alternatief voor Facebook en Google. We willen die 70-30 verhouding veranderen”, aldus Stefan Havik, bij DPG verantwoordelijk voor digitale ontwikkeling in het FD.
Van de rond 2,2 miljard euro die in Nederland aan digitale advertenties wordt uitgegeven, gaat volgens de bedrijven in NLProfiel zo’n 70 procent naar Facebook en Google.
Ook bij onze onderburen sloegen uitgevers de handen ineen: de Belgian Data Alliance heeft dezelfde doelen als NLProfiel: minder afhankelijk worden van de internetreuzen en tegelijk meer data over abonnees en lezers in eigen hand krijgen. Meer bij Het Financieele Dagblad
Praat mee
2 reacties
Jan Everhard, 25 juni 2020, 14:33
Als ik even reken aan de 2,2 miljard aan advertentie inkomsten strijken Google en Facebook hier zo’n 1,54 miljard euro van op en blijft er voor Talpa, RTL, DPG en Mediahuis zo’n 660 miljoen euro over.
Dat adverteerders niet voor de bovengenoemde mediabedrijven kiezen maar liever bij Google en Facebook adverteren is lastig voor deze mediabedrijven. Kennerlijk spreekt hun advertentieaanbod potentiële adverteerders minder aan. Stefan Havik, bij DPG verantwoordelijk voor digitale ontwikkeling stelt:“We willen met NL Profiel een goed advertentieproduct maken, met behulp van onze eigen data”.
De mediaconcerns hebben - ten opzichte van Google en Facebook - veel te weinig eigen data om de advertentiemarkt op Google en Facebook terug te kunnen veroveren. Ik begrijp wel dat de mediaconcerns eigen data willen hebben. Dan zijn ze namelijk niet afhankelijk van de dataverkopers die op deze markt opereren. De mogelijkheden om data te verzamelen zijn echter voor Talpa, Mediahuis, DPG en RTL niet zo groot. De data die de websites van de mediaconcern opleveren zullen minder gedetailleerde advertentieprofielen opleveren dan de zeer geavanceerde systemen van Google en Facebook. Om de systemen van Google en Facebook te benaderen zal er dan ook veel geïnvesteerd moeten worden en zal de privacy van de lezers, kijkers en gebruikers van de producten van de mediaconcern nog meer onder druk komen te staan.
In advertentieland is er een oud gezegde. Meer advertenties krijg je door betere en meer interessante inhoud van je media. Goede kranten en websites en interessante en spraakmakende televisie, en dan niet in de trant van Voetbal Inside!
Besteedt je tijd en je geld dus niet aan het verzamelen van meer data maar aan het produceren van kwaliteit. De mediaconcerns moeten hun (freelance) journalisten dan wel echt gaan waarderen. Goede media krijg je door (freelance) journalisten en (freelance) fotojournalisten goed te betalen!
Pål Jansen, 25 juni 2020, 21:08
Om eerlijk te zijn denk ik dat t oude gezegde een oud gezegde blijft. Content is King, prima, maar ik zie eigenlijk geen content van Facebook en Google op mijn smartphone verschijnen… denk eerder dat media een platformprobleem hebben. 🤷♂️