‘TMG verkoopt fors minder advertenties’

De overgang naar tabloidformaat en het ineenschuiven van dagblad Spits en Metro in oktober vorig jaar heeft Telegraaf Media Groep (TMG) nog weinig voordeel opgeleverd: de bruto-omzet nam in het vierde kwartaal wel toe, maar het aantal advertenties daalde sterk. Dat meldt vakblad Adformatie op cijfers van Nielsen-data. In het vierde kwartaal van 2013 bevatte De Telegraaf 2.710 advertentiepagina's, de eigen promoties niet meegeteld. In hetzelfde kwartaal van 2014 waren dat er nog 1.674. In Metro, dat na de opheffing van Spits de enige gratis krant is, zag over dezelfde periode ook een daling van 1.186 naar 976 advertentiepagina's. Volgens kenners heeft De Telegraaf last van de keuze om tarieven niet te verlagen (en in het geval van Metro soms zelfs met tientallen procenten te verhogen) terwijl concurrent De Persgroep standaard goedkopere tarieven per duizend stuks (CPM) hanteert. Zodra de overname van Wegener rond is, zal CPM ook daar worden ingevoerd, is de verwachting. TMG zal er volgens de kenners in Adformatie niet aan ontkomen om de eigen advertentietarieven met een kwart of meer te zullen moeten verlagen. Meer bij Adformatie
Praat mee