website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

Tien jaar BredaVandaag. Dit heeft hoofdredacteur Wijnand Nijs ervan opgestoken

Wijnand Nijs — Geplaatst op woensdag 17 oktober 2018, 10:00

© BredaVandaag

Persoonlijk Iets meer dan tien jaar geleden bedacht Wijnand Nijs de nieuwssite BredaVandaag. Zijn doel? ‘Een nieuwssite starten die het medialandschap in de stad in beweging zou brengen, een concurrent voor de bestaande media. Positief kritisch nieuws brengen over de gemeente Breda.’ Tien jaar later is BredaVandaag een begrip, aldus Nijs. Hij deelt de lessen die hij heeft geleerd graag met de collega’s.

Het is begin 2008. Ik ben werkzaam bij BN DeStem als plaatsvervangend chef op de sportredactie, verslaggever en eindredacteur. Bijna tien jaar werk ik bij de krant, vanaf het moment dat BN en De Stem onder de nieuwe titel verder gaan. Een monopolist, waar de papieren krant in alles nog leidend is, ook is er al sinds halverwege de jaren 90 een website. In mijn eerste jaren droeg ik daar mijn steentje bij aan de ontwikkeling van de website. Als een van de 2,5 fte.

Het waren andere tijden toen ik begon met BredaVandaag. Om maar eens wat te noemen: Twitter bestond nog niet, WhatsApp niet, de smartphone kwam net op en Facebook bestond wel, maar bijna niemand in Nederland had zich nog gemeld als gebruiker.

Les 1: Gewoon doen
De eerste les die ik heb geleerd van mijn ondernemerschap? Gewoon beginnen als je er in gelooft. Gewoon doen. Dat heb ik gedaan. Natuurlijk heb ik wel een businessplan gemaakt, maar dat bestond toch vooral uit koffiedik kijken. In het land waren nauwelijks vergelijkbare voorbeelden van lokale nieuwswebsites. In Groningen had, en heb je, de GIC, de Groninger Internet Courant.

Ik ben begonnen met tikken. Verhalen maken, nieuws brengen. De eerste vraag van de onderwerpen in het nieuws? “Waarvoor is het?” Om dan uit te leggen dat het voor nieuwswebsite BredaVandaag was. Met een groot vraagteken als wederantwoord. Van 100 bezoekers per dag groeiden we naar duizend, tienduizend en meer.

Les 2: Deel je idee
Ik ben in mei 2008 weggegaan bij BN DeStem. In alle stilte ben ik gaan knutselen aan de eerste versie van BredaVandaag, met professionele hulp van mijn broer en van een webdesigner. Mijn businessplan? Met advertenties het gratis nieuws bekostigen. Dus benaderde ik ondernemers uit mijn vrienden- en kennissenkring. Met hen deelde ik mijn ambitie en plannen. En kreeg ik ze zover op de website te adverteren in het eerste jaar. Dat gaf me een flinke duw in de rug.

Toch had dat beter gekund, ik had het nog meer kunnen delen. En nog meer kunnen zoeken naar een commerciële evenknie. Nu deed ik veel zelf in de aanloop, gesteund door mijn lieve vriendin Saskia, die naast haar eigen bedrijf ook nog met mij een krant in elkaar draaide: mij idee om de site te promoten in de opstartfase. Het scheelde niet veel of we waren allebei al voor de start van BredaVandaag overwerkt.

Les 3: Praat met het thuisfront
Een eigen bedrijf beginnen vraagt tijd en aandacht. En dat houdt niet op na 17.00 uur. In het geval van een nieuwswebsite al helemaal niet. BredaVandaag is zeven dagen in de week, bijna 24 uur per dag nieuws. En dus sta je altijd ‘aan’. Dat realiseerde ik me wel (enigszins), maar voor de familie - vriendin en drie kinderen - was dat wellicht wat minder duidelijk, om het eufemistisch te zeggen. Ik heb gebalanceerd op het randje van wat haalbaar, wenselijk en realistisch was voor het thuisfront. En ik ging erover heen. Het leidde tot heftige gesprekken en tot grote stiltes. Het kamertje driehoog achter was soms niet ver weg, om het maar eens voorzichtig te schetsen. We hebben het gered, doordat mijn lief zag wat mijn passie met mij deed, en de kinderen mij accepteerden zoals ik was. Al was ik zo nu en dan wat afwezig met mijn gedachten.

Les 4: Pak je kansen
In het eerste jaar had ik in Heuvel 100 aan de Dr Struyckenstraat een oud leslokaal tot mijn beschikking. In deze ‘start-up-school’ huisvestte Businesscoach Breda Hans van Agt beginnende ondernemers. Tegen een lage huurprijs had ik een kantoor. Het lokaal kwam op mijn pad. Het gaf rust én ruimte. Letterlijk. Het klaslokaal gaf de mogelijkheid om te groeien. Al snel met een stagiair van de School voor Journalistiek uit Tilburg, Diede. Later volgden Floor, Sanne, Simone, Fieke, Marieke, Pepijn en nog vele anderen.

Les 5: Accepteer hulp
In 2008 kwam meer hulp. Twee net en net-niet afgestudeerde journalisten meldden zich om ervaring op te doen. Erik Eggens en Serge Mouthaan kwamen als vrijwilliger, werden freelancer en kwamen later in dienst. Geheel onbevangen en met grenzeloos enthousiasme zaten ze bovenop het nieuws. Om geregeld de concurrent te snel af te zijn.

Als journalist met gezond verstand, computerkennis en computervaardigheden kom je een heel eind. Maar je kunt niet alles zelf. Aan het begin van het tweede jaar heeft mijn veel te vroeg overleden goede vriend Serge de Kort zijn kennis ingezet om een subsidieaanvraag bij het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. Met succes. Het gaf opnieuw lucht.

Les 6: Zet een stapje extra
Het is de les die elke ondernemer herkent. Zet een stap extra, doe meer dan je concurrent. Doe het beter, anders. Wees origineel. Natuurlijk was dat niet altijd makkelijk, maar geregeld lukte en lukt dat. Een voorbeeld. BN DeStem kondigde beknopt nieuws op een video aan met als bron wethouder André Adank: ‘Morgen meer in de krant’, klonk er tot besluit. Erik belde de wethouder en nog dezelfde avond had BredaVandaag het hele verhaal over de Bavelse Berg. Tot grote hilariteit van ons drieën.

En zo ging het vaker. Het zit hem ook in de zakelijke kant. Een advertentie die ‘s avonds geleverd wordt nog plaatsen, of in het weekend. Of een klant even helpen met het maken van een advertentie.

Les 7: Vraag advies
Praat met ervaren ondernemers. Niet alleen in je eigen branche, maar ook ondernemers in andere sectoren. Mijn ervaring is dat zij graag hun enthousiasme en ervaringen delen, als je het maar vraagt. Hun ideeën en ervaringen sterken je, geven inspiratie en helpen om je eigen ideeën aan te scherpen. Niet alle advies is direct bruikbaar, maar het totaal aan wijze raad helpt je verder. Echt waar.

Les 8: Geef niet op, zoek samenwerking
In 2009 werkten we samen met de enthousiaste cameraman Joost van Leeuwen. We maakten voor de lokale omroep samen Breda Deze Week, een weekjournaal. Toen dat eindigde zocht ik in 2010 samenwerking met de commerciële regionale TV-zender Brabant 10. Een jaar later ging de omroep over de kop. Soms zit het mee, soms zit het tegen. Wat een stap vooruit had kunnen worden, werd een stapje terug. Ik slikte, vloekte en ging door: de blik vooruit, op naar nieuwe kansen en mogelijkheden.

In 2017 concludeerde ik dat het niet meer rendabel was om zelfstandig verder te gaan met de website, waarbij je continu moet investeren in vernieuwing én het nieuws zeven dagen in de week doorgaat, Ik deelde mijn beslissing en wat volgde was een stroom aan reacties. BredaVandaag mocht niet stoppen lieten lezers en vakgenoten weten. Meerdere uitgevers wilden praten. Het resulteerde in een partnerschap met Uitgeverij de Bode, waar BredaVandaag nu onderdeel van is. Daarmee is de toekomst zeker gesteld en kunnen we samen sleutelen aan verbeteringen.

Les 9: Blijf vernieuwen
Eigenlijk een vervolg op pak je kansen. Twitter? Facebook? De mogelijkheden kon ik bij de eerste kennismaking ook niet overzien. Vooral sites die zich met IT-nieuws bemoeiden waren al actief op deze social media. Waarom dan niet een lokale nieuwssite als BredaVandaag? Zo gezegd, zo gedaan. Twitter bleek in het begin een aanjager van bezoek, Facebook nam die rol al snel over. Livestreamen? Zelfde verhaal. Als de mogelijkheid kwam, pakten we hem. Niet vergaderen, maar gewoon doen. Dat is het voordeel van een kleine organisatie. Zo startten we ook een pilot met nieuwsalerts via WhatsApp, waarbij we als proefkonijn voor het Bredase IT- en Telecombedrijf CM fungeerden. Als een van de eerste nieuwsmedia in Nederland.  En zijn we nu met de Breda University of Applied Sciences (NHTV) bezig met Virtual Reality.

Les 10: Volg je eigen koers én je gevoel
In elke branche volgen de ontwikkelingen elkaar snel op. Het medialandschap verandert nog steeds. Onze uitdaging? Zorgden dat het nieuws dat we verslaan via de juiste kanalen zo snel en duidelijk mogelijk bij jou als lezer brengen, op een manier die bij ons pas én die jou aanspreekt. Dat is een voortdurend proces van denken, proberen en doen.

Inmiddels is BredaVandaag onderdeel van Uitgeverij De Bode, waardoor de site toekomstbestendig is. In deze setting vaart de site zijn eigen koers. Vanuit onze redactie aan de Gasthuisvelden maken we dagelijks een keuze uit het nieuwsaanbod. Het is dagelijks wikken en wegen: welke onderwerpen pikken we op, welke onderwerpen niet. Hoe bewaren we de balans tussen leuk, luchtig, belangrijk en urgent?

Het zijn lessen die ik onbewust nog dagelijks gebruik. Het zijn lessen die ik ook in de toekomst gebruik bij de ontwikkeling van BredaVandaag, maar ook lessen die andere (media) ondernemers kunnen gebruiken.

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

Villamedia Sluiten

Inloggen

Registreren

Vul onderstaande gegevens in voor exclusieve toegang voor NVJ-leden.