data als kans

— maandag 15 juni 2015, 17:32 | 0 reacties, praat mee

Sunday Times wil Greenwald-artikel offline dwingen

Ole Spata / EPA

Uitgeverij News UK, moederbedrijf van onder meer het Britse dagblad The Sunday Times probeert via een zogeheten DMCA-verzoek een artikel van online uitgave The Intercept verwijderd te krijgen. Laatste wijziging: 29 april 2020, 09:41

Het artikel dat in de zondagseditie verscheen was kritisch over klokkenluider Edward Snowden en meldde onder meer dat de Russische inlichtingendienst de encryptie van documenten inmiddels had gekraakt. Daarnaast meldde The Sunday Times dat het om 1,7 miljoen documenten ging. Zelf liet Snowden zich nooit uit over het aantal of type documenten dat hij lekte.

Snowden-vertrouweling journalist Glenn Greenwald stelt evenmin ooit een dergelijk exact getal te hebben gehoord. Greenwald schreef een vlammend kritiek op het Times-stuk, dat volgens hem als Murdoch-krant geruchten als feiten presenteert en enkel anonieme bronnen citeert.

Vooral over dat laatste is Greenwald woedend en beschuldigt de krant ervan puur als stenograaf voor de overheid op te treden én de verklaringen als onweerlegbaar feit te presenteren. Andere media plaatsten ook vraagtekens bij de waarachtigheid van de claims.

In een alinea in het originele artikel stelde de krant dat Greenwalds partner David Miranda, die in in 2013 op vliegveld Heathrow werd aangehouden, 58.000 versleutelde bestanden van Snowden zelf in ontvangst had genomen.

Dat klopte niet (hij kreeg ze via documentairemaakster Laura Poitras om aan Greenwald te geven en ook hier is een specifiek getal nooit bekend gemaakt, red.) maar de krant wijzigde het artikel in de online editie, zonder die wijziging te verklaren. De enige stad die Miranda aandeed voor hij naar Londen reisde, was Berlijn.

Via de Amerikaanse Digital Millennium Copyright Act uit 1998 kunnen auteursrechthouders materiaal offline laten halen waar zij rechten over claimen. Uit de uitgelekte brief lijkt het te gaan om screenshots die The Intercept maakte van de voorpagina van de krant, waarin The Sunday Times kopt dat Snowden met de gelekte (en naar verluidt dus inmiddels gekraakte) documenten de identiteit van Britse spionnen “aan Rusland en China heeft verraden.”

De tekst van individuele artikelen zijn in het screenshot overigens onleesbaar. Niettemin claimt News UK dat met het screenshot de auteursrechten zijn geschonden. Het DMCA-verzoek is gericht aan First Look, de uitgever van The Intercept. Op het moment van schrijven is het stuk van Greenwald nog gewoon te lezen; ook is het screenshot niet verwijderd.

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.