e learning nvj

— vrijdag 5 augustus 2022, 09:33 | 0 reacties, praat mee

Streamingsucces en Nederlandse zenders maken reclamedip RTL goed

© ANP / Jeroen Jumelet

Mediabedrijf RTL Group heeft het afgelopen halfjaar meer kijkers aan zijn streamingdiensten RTL+ en Videoland weten te binden. Daarnaast wonnen de Nederlandse tv-zenders van het Luxemburgse bedrijf, zoals RTL 4 en RTL 5, marktaandeel. Dit maakte een daling van de advertentie-inkomsten goed, waardoor RTL toch nog een hogere omzet boekte. Laatste wijziging: 5 augustus 2022, 09:34

Videoland had in het tweede kwartaal 6,2 procent meer abonnees. In totaal betalen bijna 1,1 miljoen mensen voor het streamingplatform dat onder meer bekend is van de serie Mocro Maffia. De Duitse evenknie RTL+ groeide met bijna 69 procent tot een totaal aantal abonnees van 3,4 miljoen. De streamingplatforms leverden hierdoor ruim een vijfde meer op dan een jaar eerder.

Tegelijkertijd staan de advertentie-inkomsten voor RTL onder druk, waardoor tv-reclames minder geld opbrachten. Bedrijven zijn door de oorlog in Oekraïne, de hoge inflatie en mogelijkheid van een recessie voorzichtiger met hun marketinguitgaven. RTL is door die ontwikkeling ook iets somberder geworden over de omzet en winst in het gehele boekjaar 2022.

In de eerste zes maanden van het jaar steeg de omzet met 8,7 procent tot 3,3 miljard euro. Daarop boekte het bedrijf een winst van 304 miljoen euro, wat veel minder is dan de 929 miljoen euro een jaar eerder. Toen leverde de verkoop van bedrijfsonderdelen nog veel op. Zonder die eenmalige baten behaalde het bedrijf een winst voor belastingen, rentes en afschrijvingen van 501 miljoen euro, 3,7 procent meer dan een jaar eerder.

RTL is ook hard bezig met fusies in Frankrijk en Nederland, naar eigen zeggen om sterk te staan tegenover Amerikaanse techbedrijven als Netflix en Amazon Prime. Maar die stappen zorgen voor bedenkingen bij mededingingsautoriteiten. In Nederland onderzoekt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) of de voorgestelde fusie van RTL Nederland en Talpa de markt voor commerciële televisie en tv-advertenties niet te veel verstoort.

De Franse mededingingsautoriteit verklaarde onlangs dat de voorgestelde fusie van het mediabedrijf M6, waarvan RTL bijna de helft bezit, met branchegenoot TF1 tot “aanzienlijke” zorgen leidt over de concurrentie. Daarom zijn er in september hoorzittingen nodig voordat de toezichthouder beslist over het wel of niet goedkeuren van de deal. Over de Nederlandse fusie verwacht RTL deze herfst uitsluitsel te krijgen van de ACM.

Bekijk meer van

RTL Nederland RTL

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.