STIR/NOM: nieuw inzicht print/online
Na een periode van ruim twee jaar testen en valideren presenteren de Stichting Internetreclame (STIR) en het Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM) binnenkort een eerste databestand waarin het gecombineerde bereik van print en online wordt weergegeven. Volgens STIR en NOM gaat daarmee 'een langgekoesterde wens' in vervulling, omdat voor het eerst inzicht wordt gegeven in de overlap van bereik tussen een papieren en een online titel. De meetinstituten zeggen dat inzicht in dit crossmediale bereik steeds belangrijker wordt. De specificering van online en print zou uniek in Europa zijn. STIR-voorzitter Jeroen Cnossen: "Dit was een belangrijke wens van vooral de uitgevers van printtitels die in de afgelopen jaren steeds meer zijn gaan investeren in hun online producten. Met het nieuwe bestand worden zij in staat gesteld om het gecombineerd bereik van hun print- en internetactiviteiten inzichtelijker te maken richting adverteerders en bureaus." Het nieuwe gecombineerde databastand wordt tweemaal per jaar uitgebracht op basis van de recentste NOM- en STIR-meetgegevens.