— woensdag 3 juni 2020, 13:57 | 0 reacties, praat mee

STER: reclame personaliseren met advertentiecookies heeft geen toegevoegde waarde

© Pixabay

Gepersonaliseerde reclame op internet heeft geen toegevoegde waarde. Online adverteren zonder het gebruik van cookies leidt niet tot een verlies aan inkomsten. Sterker nog: in sommige gevallen scoren campagnes zonder profilerende cookies zelfs beter.

Dat concludeert de STER na onderzoek op de digitale kanalen van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO), schrijft Emerce. De stichting, die de reclames verzorgd bij de NPO, plaatst sinds begin 2020 online geen advertentiecookies meer.

Om het effect daarvan te meten vergeleek de STER bij diverse advertentiecampagnes welk effect de cookies hadden op het gedrag van bezoekers.

Tijdens het onderzoek keek de STER onder andere naar hoe lang bezoekers op een website bleven hangen, hoeveel pagina’s ze bezochten en hoeveel bezoekers direct weer vertrokken. Het onderzoek laat op deze vlakken geen verschil zien tussen tussen advertenties die wel en reclames die geen cookies gebruiken.

Bekijk meer van

STER

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.