foj 2019

— maandag 19 mei 2014, 16:44 | 0 reacties, praat mee

Stap­ voor stap een merk worden

© Truus van Gog

Het is 15 april als ik mijn eerste blog online zet. Ik wil een merk worden, het merk ‘Sjoske’. Het is een diepe duik in een voor mij vreemde wereld. Met behulp van experts en ervaringsdeskundigen kom ik steeds een stapje dichterbij. Zes tips die je helpen als je ook een merk wilt worden.

Kies een niche

Dit is misschien wel de meest belangrijke stap. Hier bepaal je wie je bent, waar je voor staat en bovenal: wat je doet. Om antwoord te kunnen geven op de vraag wie je bent, moet je vaststellen wat jou uniek maakt: wat zijn jouw ‘unique selling points’ (kortweg usp’s)? Het is misschien een drempel voor de nuchtere Hollanders onder ons, maar je zult toch echt even moeten opdreunen waar je goed in bent. En als je weet wie je bent, kun je ook vaststellen waar je voor staat: wat wil je uitstralen en wat absoluut niet? Vervolgens moet je heel duidelijk voor ogen hebben wat je doet. Kies een niche, definieer deze heel scherp en wijk er niet meer vanaf. Zo belangrijk als deze stap is, zo lang doe ik erover. Ik schrijf over mediazaken, maar dat is niet specifiek genoeg. Ik wil graag doorstuderen over de journalistieke ethiek of een opleiding tot mediasocioloog volgen, maar ik kan nog niet zwaaien met de perfecte opleiding. Tot die tijd kan ik mijn niche dus niet beter definiëren, maar dat wil niet zeggen dat ik er geen stukken over kan schrijven. Volgens Pluk - een bureau dat merken ontwikkelt - is stukken schrijven namelijk veel belangrijker dan de verpakking. Aan de hand van drie vragen kan ik ook mijn usp’s vaststellen.
1. Wat verwacht je lezer van je stukken? Mijn lezer verwacht dat ik hem op een kritische en juiste manier informeer over zaken die spelen in de media.
2. Welke eigenschappen vind je zelf uniek aan je stukken? Ik schrijf kritisch, maar wel op een redelijke manier. Ik maak niemand met de grond gelijk. Bovendien zorg ik ervoor dat iedere bron achter het uiteindelijke verhaal staat.
3. Welke voordelen bieden die eigen­schappen voor je lezer? De lezer wordt goed geïnformeerd en kent de beweegredenen van alle betrokken partijen. Zo kan de lezer een eigen mening vormen over de situatie.

Word een expert binnen jouw niche


Binnen de gekozen niche moet je een expert worden met een eigen tone of voice. En een expert word je door kennis te maken met de al bekende experts binnen jouw niche. Zo heeft Remco Janssen het ook gedaan. Hij begon met niks en is nu eigenaar van Proudly Represents, een succesvol (spamvrij) PR-bureau. Deze stap zet je niet zomaar, daar is veel voor nodig. Bovendien moet je ook koffieliefhebber zijn. En denk erom: stuur na de ontmoeting meteen een uitnodiging voor een connectie op LinkedIn. Aan mij de taak om eens te kletsen met media-ethicus Huub Evers en mediasocioloog Peter Vasterman.

Maak jezelf online zichtbaar

Dat je online vindbaar moet zijn als merk is duidelijk. Je moet niet zeuren over privacy. Online niet zichtbaar? Dan ben je ook geen merk. Er is een hele zee aan sociale media, maar volgens personal branding-specialist Fiona Stoop is een account op Facebook, Twitter en LinkedIn voldoende. Elk sociaal platform heeft een eigen ruimte. Op LinkedIn praat je alleen over werk gerelateerde zaken, daar bevind je je in de vergaderruimte. Alles wat je op Twitter zet, zou je met een collega bij het koffiezetapparaat kunnen bespreken. En de zaken die je op Facebook deelt, zou je ook in de kroeg of huiskamer kunnen vertellen. Inmiddels heb ik LinkedIn goed onder de knie. Ik post regelmatig iets, uiteraard alleen over werk. Op Twitter deel ik alles, maar dat deed ik al. Nu alleen tien keer zoveel. En dat geldt ook voor Facebook.

Bedenk een goede naam

Een duidelijke en aantrekkelijke naam is van groot belang. Volgens naammaker Hans Prummel kan een goede naam je helpen. Prummel is eigenaar van De Naamafdeling en ontwikkelt namen voor bedrijven, organisaties en personen. Volgens hem moet een goede naam aan een aantal eisen voldoen. Zo moet een merknaam humor en iets sympathieks hebben, het moet blijven hangen en niet te abstract zijn. Het liefst ziet Prummel dat een naam een verhaaltje heeft. Want dan heb je meteen een gespreksonderwerp, legt hij uit. Nu heb ik het geluk dat mijn ouders erg goed over mijn naam hebben nagedacht (dankjewel lieve ouders). ‘Sjoske’ hoor je nergens, maar Prummel merkt terecht op dat een omschrijving noodzakelijk is. Want niemand weet wie en wat ‘Sjoske’ is of doet. Ik kan er ‘Sjoske – mediajournalist’ van maken of ‘Sjoske – schrijft over media­zaken’. Volgens merkbureau Pluk is het ook van belang om je identiteit consequent te gebruiken. Vanaf nu alleen nog maar ‘Sjoske’ dus, geen achternaam meer.

Ga netwerken

Natuurlijk moet iedere journalist netwerken, maar voor de freelancers onder ons is het van cruciaal belang. In journalistenland worden kopjes koffie immers niet alleen gedronken omdat ze lekker zijn.  En: door te netwerken worden we misschien ook de expert die we zo graag willen zijn. Bovendien is het niet alleen een kwestie van face-to-face, ook op LinkedIn kun je er flink op los netwerken. En wat doe je met die oude overbuurjongen? Voeg je hem toe aan je netwerk of niet? Volgens Stoop wel. Want zeker in het begin kan het geen kwaad om iedereen toe te voegen, legt ze uit. Wie weet levert het nog iets op. Zo stond mijn connectieteller aan het begin van mijn zoektocht op 140, nu is dat 162. Elke maand 22 nieuwe connecties op LinkedIn, daar teken ik voor.
Je kunt ook gewoon een connectie maken met iemand die je niet kent, maar wilt toevoegen omdat je zijn of haar werk interessant vindt. Belangrijk is dat je deze mensen ook helpt. Dat geldt trouwens voor alle sociale media: retweet, repost en geef antwoord op vragen. Volgens Stoop is het wel heel belangrijk om daarin een balans te vinden, je hoeft niet overal op te reageren.

Blijf jezelf opnieuw uitvinden

Je hebt misschien een merk bedacht, maar dan ben je nog niet klaar. Een merk is nooit af.  Ontwikkeling is cruciaal. Buig je over een tijdje nóg een keer over je eigen merk. Schaaf het bij en maak het duidelijker.

Resultaat na één maand

… 22 kopjes koffie,
… 39 nieuwe volgers op Twitter,
… 11 afspraakjes,
… 64 kilometer,
… 58 reacties,
… 180 (+-) hits per blog,
… 22 nieuwe LinkedIn-connecties,
… 17 telefoontjes,
… 1 radio-optreden

www.villamedia.nl/community/profiel/15370

Bekijk meer van

vaardigheden Dossiers
vvoj 2019

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.