foj 2019

— vrijdag 24 januari 2014, 08:50 | 0 reacties, praat mee

Zeven soorten journalisten

Wie redt het in de journalistiek anno 2014? Rebecca Rijnders heeft daar wel een beeld bij. Hoor jij bij een van deze typen journalisten? Dan komt het wel goed. Welk verdienmodel je er ook bij bedenkt.

De Expert
Dit is de persoon die normaal gesproken wordt geïnterviewd door de journalist. Als hij of zij zelf in staat is om zijn kennis op heldere en onafhankelijke wijze over te brengen aan het publiek, kan hij een cruciale rol spelen in de journalistiek.

De mooischrijver
Er zal altijd behoefte zijn aan mensen die de kunst van het verhalen vertellen als geen ander beheersen. De boodschap zelf hoeft niet opzienbarend zijn, maar iemand die zijn mening of visie op onnavolgbare manier weet te verwoorden is altijd waardevol. Hij is de kunstenaar onder de journalisten, degene die een geheel eigen blik werpt op de werkelijkheid.

De duider
Dit is degene die alle ruis in het publieke debat en op sociale media inzichtelijk maakt: wat is hier nu eigenlijk aan de hand? Kloppen de argumenten wel? Wie heeft gelijk en waarom? Iemand die als geen ander trends ziet of verbanden legt tussen ogenschijnlijk triviale gebeurtenissen en toevalligheden. De psycholoog onder de journalisten. De menselijke antenne.

De Verrasser
Met zijn unieke kijk of invalshoek kiest hij precies dat nieuws dat buiten de scope van jouw tijdlijn valt. Waar sociale media niet al van overstromen. Hij pikt de verborgen pareltjes van het net of uit zijn omgeving, en weet telkens weer te verrassen. Deze journalist zal zeer waardevol zijn in een medialandschap waar viraliteit en deelbaarheid de boventoon voeren.

De Klokkenluider
Dit woord heeft het afgelopen jaar een heel nieuwe dimensie gekregen, maar ook op kleinere schaal kan de goed ingevoerde journalist informatie aan het licht te brengen die anders verborgen zou blijven. Hij is een onderzoeker, een factchecker, maar ook een slimme netwerker.

De Curator
De persoon die jij vertrouwt om het meest relevante nieuws te selecteren. De menselijke filter, die voor jou een keuze maakt uit de oneindige hoeveelheid informatie. Zelf schrijft hij niet, maar heeft een scherpe neus voor kwaliteit, relevantie en de behoeftes van zijn lezer.

De analist
Ook dit type zal onmisbaar zijn voor de journalistiek. Big data is een hype­woord en niet voor niets. Degene die – met behulp van technologie en slimme algoritmes – relevante informatie weet te destilleren uit alle data die internet voortbrengt, is een winnaar.

Bekijk meer van

vaardigheden Dossiers

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.