Sociale media en zoekmachines gaan uitgevers beoordelen op betrouwbaarheid

Google, Bing, Facebook en Twitter gaan extra informatie tonen waaraan gebruikers kunnen zien of uitgevers betrouwbaar zijn of niet. Deze zogenoemde 'trust indicators' zijn onderdeel van The trust project. Deze organisatie wil voor internetters duidelijkheid scheppen tussen wat betrouwbare journalistiek en wat nepnieuws is.
De vier internetreuzen werken voor de trust indicators samen met uitgevers. Facebook was donderdag – na tests in oktober - de eerste die overstag ging en is begonnen met het toevoegen van de trust indicators. Door te klikken op een icoon naast een artikel kan een gebruiker informatie opvragen over de achtergrond van de journalist en de ethische standaarden van de uitgeverij.
Facebook begint in eerste instantie met een kleine groep uitgevers en richt zich daarna op uitbreiding. Onder meer het Duitse persbureau DPA, het tijdschrift The Economist en de krant The Washington Post doen al mee. Ook Google, Bing en Twitter gaan de indicatoren invoeren, al zijn ze nog niet uitgerold.
Praat mee