— vrijdag 17 november 2017, 08:57 | 0 reacties, praat mee

Sociale media en zoekmachines gaan uitgevers beoordelen op betrouwbaarheid

Pixabay

Google, Bing, Facebook en Twitter gaan extra informatie tonen waaraan gebruikers kunnen zien of uitgevers betrouwbaar zijn of niet. Deze zogenoemde 'trust indicators' zijn onderdeel van The trust project. Deze organisatie wil voor internetters duidelijkheid scheppen tussen wat betrouwbare journalistiek en wat nepnieuws is.

De vier internetreuzen werken voor de trust indicators samen met uitgevers. Facebook was donderdag – na tests in oktober - de eerste die overstag ging en is begonnen met het toevoegen van de trust indicators. Door te klikken op een icoon naast een artikel kan een gebruiker informatie opvragen over de achtergrond van de journalist en de ethische standaarden van de uitgeverij.

Facebook begint in eerste instantie met een kleine groep uitgevers en richt zich daarna op uitbreiding. Onder meer het Duitse persbureau DPA, het tijdschrift The Economist en de krant The Washington Post doen al mee. Ook Google, Bing en Twitter gaan de indicatoren invoeren, al zijn ze nog niet uitgerold.

Bekijk meer van

Twitter Google Facebook Bing

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.