word studentlid

— donderdag 1 augustus 2013, 09:16 | 0 reacties, praat mee

Sociale distributie

Sociale distributie
© Truus van Gog

Op het eiland waar ik ben rijden geen auto’s en zijn geen brommers. Mensen worden hier vervoerd met paard en wagen. Ja, het ­bestaat nog! Blauwe karretjes met paarden die behangen zijn met halsters in felle kleuren. Ik zag zelfs een paardje met een rastamuts op. Laatste wijziging: 30 september 2014, 13:11

Alhoewel niemand hier haast lijkt te hebben razen de meeste van deze taxichauffeurs met een behoorlijke vaart langs. Met filmische stofwolken. Soms trekken ze ineens de teugels in en maken een praatje met de jongens van de strandtent. Tijdens een helder moment in mijn hangmat, bedacht ik dat deze ‘Cidomo’s’ natuurlijk ook als krant fungeren. Aangezien deze mannen met paarden de hele dag rondrijden, horen zij de nieuwtjes het eerst en brengen ze rond. Tenminste, de verhalen waar zij iets mee hebben, de rest zijn ze misschien alweer vergeten bij de volgende stop. Zelf bracht ik ook wat verhalen mee in m’n rugzak: een stapeltje oude kranten en het nieuwste nummer van ‘Works that work’: een internationaal tijdschrift over design en creativiteit, gemaakt door creatieve designers. Zij maken hun blad met de vraag: welk verhaal over design zou je vertellen aan je vrienden die geen ontwerper zijn? En vandaar de titel ‘Works that Work’: het zijn verhalen over design waar je iets mee kunt.

Nummer 2 is vorige maand uitgekomen. Daarin staat onder meer een verhaal over hoe zeecontainers de wereld kleiner en de wereldeconomie groter maken. En hoe Tsjecho-Slowakije eind jaren ’70 serieus nadacht over het bouwen van een ruim 400 kilomter lange tunnel naar Joegoslavië om zo toegang tot zee te krijgen. Ondertitel van ‘Works that Work’ is dan ook: Magazine of unexpected creativity. Cool!

Maar het mooiste komt nog: het blad maakt gebruik van ‘social distribution’: ­enthousiaste lezers kunnen het blad per tien stuks tegen gereduceerd tarief in­kopen en hun plaatselijke boekhandel verleiden het blad voor meer aan te kopen. Bij de presentatie van het tweede nummer twitterde ik daar opgewekt over en kreeg meteen repliek: wat een beroerd business model, dat gaat nooit werken. Maar het leuke is nou juist dat het al werkt. Hoofdredacteur en oprichter Peter Bil’ak speelt momenteel quitte en betaalt zijn freelancers 40 cent per woord, kom daar nog maar eens om! A magazine that works. Niet zo gek ook als je bedenkt dat niches de toekomst hebben. Als men zich maar betrokken voelt. Als lezers de verhalen maar onthouden en doorvertellen.

Ondertussen heb ik mijn exemplaar van ‘Works that Work’ per ongeluk in een van de strandtenten laten liggen. Het was eigenlijk te vroeg voor sociale distributie want ik had ’m nog niet uit. Ben benieuwd wie de cidomo onder de bladen nu in handen heeft.

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.