Digital First
Op mijn eerste dag bij de NOS zag ik bij de vuile vaat een kopje staan met de tekst: Digital First. Ah! ook hier dacht ik toen. Bij Villamedia hadden ze me net bezworen dat het niet lang meer zou duren voordat het blad artikelen en columns meteen na de deadline op de site zou publiceren en niet pas een week later. Dat is ook alweer een paar maanden geleden.
Ik dacht net: mooi, want dan kan ik daar weer eens over fulmineren, want zo kan het natuurlijk echt niet langer: een week staat in digitaal opzicht ongeveer voor een jaar. Maar nou hoor ik net van eindredacteur Marjolein Slats dat het echt gaat gebeuren: ‘We zijn al half digital first sinds vorige maand. De hele week hadden we al artikelen uit het komende magazine en maandag komt jouw column erop!’.
Half digital first? We zitten duidelijk in een overgangsfase. Je zou eens moeten horen hoe sommige collega’s het fenomeen uitspreken: met een mengeling van ongeloof, dedain en toch ook overgave. Want ja, daar gaan we nou eenmaal naartoe.
Digital First houdt voor de meeste media onder meer in: zet het zo snel mogelijk op internet zodat je de eerste bent. Checken kan altijd nog, als je de bron noemt heb jij het niet gedaan! In Amerika is de bron soms zelfs het eerste woord in de kop en na de dubbele punt komt het verhaal: ‘Attribution before assertion’. Snel, snel, net als deze column want voor het eerst heb ik de deadline totaal gemist en had ik niet eens in de gaten dat het alweer zo laat was. Als we nou ook nog eens dat papier zouden loslaten zou ik een heel weekend hebben voor een doorwrocht verhaal, maar nee hoor, het moet zo nodig ook nog gedrukt worden.
Enfin: het goede nieuws is dat er hard gewerkt wordt achter de schermen om de verhalen op de sites zo goed mogelijk te maken. Deze week was ik bij de cursus Storytelling waar een groot deel van de NOS-redactie naartoe gaat. Erg leuk om met elkaar te discussiëren over goede koppen die pakkend zijn en ook de lading dekken. Uiteindelijk komt dan ook altijd weer de tijdsdruk ter discussie: hoe kan je als redacteur in dezelfde tijd een verhaal maken met allerlei toeters en bellen als foto’s, graphics, tweets en links naar voorafgaande gebeurtenissen?
De baas van de Washington Post, Jeff Bezos, weet hoe. Hij heeft flink geïnvesteerd in de ICT en heeft 25 technici aangenomen die de redactie gaan helpen verhalen beter naar mobiele apparaten te brengen. En dat is nog maar een deel van de investering in technologie en redactie. De sfeer bij De Washington Post schijnt hierdoor enorm verbeterd te zijn. Ik neem aan dat de inhoud volgt. Digital First? Money First!
Praat mee