Begin een café
Krantenmensen opgelet! Ik heb de oplossing gevonden voor uw armzalige bestaan waarin wegvallende abonnees uw deel zijn. Ik heb net koffie gedronken in een hippe tent in Berlijn: Tazpresso. Dat is het café van de krant Die Tageszeitung. Het ligt vlakbij de Axel Springerstrasse – genoemd naar de man van het conservatieve media-imperium. Maar Springer werd ook in verband gebracht met de moordaanslag op Rudi Dutschke: de Duitse studentenleider uit de jaren ’60.
En ja: het café van de krant Taz ligt in de straat vernoemd naar Rudi en heeft op de muren indrukwekkende zwart-wit foto’s uit de tijd waarin studenten nog op de barricaden stonden en iedereen zijn eigen krant las. En boven die wijk waar de geschiedenis van de straatnaamborden druipt, zweeft een luchtballon van Die Welt. Reclame voor een krant. Niet onbelangrijk.
Die Tageszeitung werft ook lezers. Lezers die meer geld neerleggen dan voor het abonnement alleen. Zij behoren tot het Genootschap van de Krant. Iedere dag staat op de voorpagina hoeveel leden er zijn. Maandag 1 november waren dat er 10.209. Zij houden de krant op de been met een kapitaal van ruim 9 miljoen euro. Zij geven geld en krijgen er niks voor terug. Niks meer dan hun dagelijkse krant. Op de website taz.de staan de steunbetuigingen: zij doen het onder meer voor ‘henzelf’, ‘een goede maatschappelijke discussie’ en ‘persvrijheid’.
En met liefde, want de krant is inmiddels uitgebouwd tot een podium waar gedebatteerd wordt, waar redacteuren op tournee gaan en waar je ook Taz-fietsen kunt kopen. Het is geen gewone krant, maar een manier van leven. Zelf spreken ze van het Taz-universum.
Zo doe je dat dus. En dat kan ook bij ons: ik zou best willen eten bij Restaurant de Volkskrant. Misschien zou ik ook wel een tweedehands Hummer kopen in het Telegraaf-café. Of wellicht slapen in Hotel Wakker Nederland. Alhoewel ik niet echt een ochtendmens ben en ik vermoed dat de uitchecktijd daar wat vroeg is.
Hoe dan ook: Die Tageszeitung heeft het goed begrepen. Je moet voor elkaar krijgen dat mensen geloven in jouw merk. In jouw krant. In jouw verhaal. En je moet natuurlijk goede koffie schenken. In het geval van de Taz is dat fair trade.
Voor de journalist moet dat toch ook een geweldig gevoel zijn: dat duizenden mensen jouw krant zo goed vinden dat zij lid willen worden. Kennelijk moet je daar wel iets voor over hebben. Want eenmaal buiten het café zag ik aan de gevel van het strakke glazen kantoorpand een spandoek: ‘Atomkraft? Nein danke!’ Kennelijk verwachten de aanhangers van deze krant een ferm standpunt. Je moet wel iets overhebben voor je nieuwe vrienden.
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Frederique de Jong is presentator BNR Nieuwsradio
Praat mee