SKO komt met ‘hybride’ online kijkcijfers

Met ingang van volgend jaar gaat Stichting Kijkonderzoek (SKO) ook dagelijks kijkcijfers produceren voor online bekeken programma's. SKO zegt daarmee uniek in de wereld te zijn. Het gaat in eerste instantie om online kijkcijfers van NPO, RTL Nederland en SBS Broadcasting.
In een latere fase zullen meer partijen toetreden, waaronder Discovery Networks, VIACOM, FOX International Channels Benelux, Disney en Sanoma. De kijkcijfers combineren onderzoeksdata en data uit het SKO Online Panel en de SKO Censusdata. Het ‘hybride’ karakter van de kijkcijfers zegt daarmee ook iets over online bereik en kijkgedrag binnen doelgroepen.
In de tweede fase van het project, dat volgend jaar live gaat, worden door middel van fusie de online videogegevens geïntegreerd met de bestaande kijkcijfers. “Dit levert een crossmediaal video totaal-cijfer op (het VideoTotaal). Dan kan het totaalbereik van programma’s en video commercials worden gerapporteerd en is het mogelijk om te zien wat “online” en “offline” toevoegen aan bereik”, aldus SKO in hun persbericht [.pdf].
Praat mee