website over journalistiek

SDM investeert in lancering The Correspondent

Lars Pasveer — Geplaatst in steun op maandag 4 september 2017, 13:44

Het karakteristieke handschriftlogo werd ontworpen door Harald Dunnink | De Correspondent

Het karakteristieke handschriftlogo werd ontworpen door Harald Dunnink | De Correspondent

Nieuws

Stichting Democratie en Media (SDM) steekt in de vorm van een voorfinanciering 600.000 euro in het journalistieke platform De Correspondent om de lancering van de begin dit jaar aangekondigde Engelstalige The Correspondent te helpen realiseren. Daarvoor wil De Correspondent een ledencampagne lanceren.

De investering bestaat uit een investering van 300.000 euro en een converteerbare lening van nog eens 300.000 euro.

“Hiermee krijgen we een belang van vijf procent en een prioriteitsaandeel, waarmee we de principes achter het platform kunnen bewaken als The Correspondent later met ledenfinanciering is gelanceerd. Daarmee zal SDM eenzelfde rol vervullen als bij het Nederlandstalige De Correspondent, waar we ook prioriteitsaandeelhouder zijn”, aldus SDM in hun persbericht.

“We kiezen de Verenigde Staten als uitvalsbasis, omdat daar ons netwerk het sterkst is, de randvoorwaarden die belangrijk zijn bij het beginnen van een onderneming erg gunstig zijn én het land in veel opzichten koploper is in digitale innovaties, schreven Correspondent-uitgever Ernst-Jan Pfauth en hoofdredacteur Rob Wijnberg in maart van dit jaar.

“Naast dat de investering ons helpt ons gedroomde Engelstalige platform in de toekomst te lanceren, bewaakt SDM vanuit haar missie ook onze journalistieke onafhankelijkheid”, aldus Pfauth.

Villamedia sprak recent met Nienke Venema van Stichting Democratie en Media over investeren in ‘de ruggengraat van de journalistiek’.

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.